Den første nye EC-vognstamme er kommet til Danmark
Af: kollektivtrafik
DSB har modtaget den første vognstamme af de nye EC-vogne, som skal være en del fremtidens togflåde i Danmark. EC står for EuroCity, og vognene bliver hjørnesten i især den internationale togdrift på blandt andet ruterne fra København og Aarhus til Hamburg
DSB vil i den kommende tid arbejde sammen med togproducenten Talgo på at tilrette de sidste detaljer og gennemført de sidste test af Den første vognstamme. DSB forventer, at den første vognstamme sammen med efterfølgende med tilkoblet lokomotiv og styrevogn kan gå i kommerciel drift i efteråret 2024, når Talgo har fået de sidste godkendelser i hus.
- Modtagelsen af de første vogne er en milepæl i den mest omfattende transformation af DSB’s togflåde nogensinde. I de kommende år erstattes de aldrende, primært dieseldrevne togsæt, af moderne elektriske og mere klimavenlige tog. Med det høje fokus på komfort på de internationale rejser får vi et væsentligt mere attraktivt produkt til glæde for vores kunder samtidig med, at vi skaber en sammenhængende offentlig transport i Danmark og til udlandet, siger administrerende direktør i DSB, Flemming Jensen.
I februar 2020 bestilte DSB otte EC-vognstammer, som i 2023 blev fordoblet til 16 vognstammer og 16 styrevogne. De første otte vognstammer leveres i 2024, mens yderligere otte vognstammer og 16 styrevogne leveres i 2026-2027. EC-toget fra Talgo er også bestilt og leveres til tyske Deutsche Bahn (DB).
- Det har været vigtigt for os at anskaffe en togtype, som også leveres til andre topoperatører for at minimere behovet for tilretninger. Det er en fordel, at vi i DSB også kan gøre brug deres erfaringer, siger Flemming Jensen.
Interesserede kan se mere om de nye togvogne her:
Fakta om DSB’s indkøb af togsæt, vogne og lokomotiver:
DSB investerer i en omfattende fornyelse af sin togflåde, der de kommende år skifter fra primært dieseldrevne togsæt til være opbygget af elektriske og mere klimavenlige togsæt og lokomotiver.
Udover miljøgevinsterne og en bedre passagerkomfort vil færre, ensartede og elektriske togtyper give øget driftsstabilitet og færre driftsomkostninger.
Tidslinje over de vigtigste milepæle i fornyelsen af togflåden:
- 2018: DSB bestiller de første 26 EB-lokomotiver hos tyske Siemens med option på yderligere 16
- 2020: DSB bestiller 8 EC-vognstammer hos spanske Talgo. De første 3 EB-lokomotiver fra Siemens leveres - og sættes i drift
- 2021: DSB bestiller 100 elektriske IC5-togsæt på Coradia Stream platformen hos den internationale togproducent Alstom
- 2022: I alt 42 elektriske EB-lokomotiver er godkendt og leveret
- 2023: DSB bestiller yderligere 8 EC-vognstammer hos Talgo og udvider ordren med 16 styrevogne
- 2023: Designet på IC5 låses og produktionen påbegyndes
- 2023: DSB sender fremtidens fuldautomatiske S-tog i udbud
- 2024: De første EC-vogne modtages
Planlagt:
- 2025: Første IC5 leveres til Danmark
- 2027: IC5 er i passagerdrift
- 2030: Første fuldautomatiske S-tog i drift
(Foto: Jens Hasse/Chili Foto)
Tog og jernbaner
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET