NYHEDER 26. SEP 2018 KL. 11:03

Keolis efterlyser politisk støtte til selvkørende køretøjer

Af: Thomas Bech Sørensen-Hylle

Keolis efterlyser politisk støtte til selvkørende køretøjer

Fransk operatørs danske sikkerhedschef finder tiden moden til testkørsel i danske byer. Politikerne tøver unødigt med godkendelse af sikkerheden, lyder kritikken

Mens flere lande rundt omkring i Europa allerede har et til to års erfaring med at teste selvkørende minibusser, de såkaldte shuttles, til offentlig transport, er det fortsat uvist hvornår vi ser noget lignende i Danmark. Franske Keolis fremviste på ITS-kongressen i København en prototype, der skal kunne fragte op til 15 passagerer ud fra bestilling foretaget via en smartphone. Og mens firmaets franske landsmænd ser frem til køretøjets officielle verdenspremiere i Lyons gader i 2019, ærgrer man fra dansk side sig over, at vi endnu ikke er så langt fremme herhjemme.

- Der skal meget til, før Transportministeriet siger ’go’. Teknikken er klar, og sikkerheden er blevet bevist gennem en række forsøg i andre lande. Ministeren behøver blot at se på de eksempler, der allerede findes. Selvkørende køretøjer er meget mere sikre end konventionelle biler. Og hvis behovet er der fra brugernes side, så er vi nødt til at komme i gang med at teste mulige løsninger,” siger Bjarne K. Larsen, projekt- og sikkerhedschef hos Keolis Danmark.

Finland er drømmeland
Skulle Transportminister Ole Birk Olesen tage imod opfordringen, kan han kigge til eksempler på testkørsler i blandt andet Schweiz, Østrig, Frankrig og nordiske lande som Sverige og Finland. Især sidstnævnte fremhæves som et godt eksempel.

- Finland er drømmelandet, når det kommer til selvkørende køretøjer. Simpelthen fordi der har været så stor opbakning hele vejen rundt. Det er en potentiel best practice, siger Jan Jansson, International Mobility Developer og landechef for Keolis Sverige.

Han peger på, at testkørsler i bymiljøer med fordel kan ske via busbaner.

- Det er godt at teste i faktiske byområder for at få oplevelsen så nær på virkeligheden som muligt. For eksempel ved at lade de selvkørende køretøjer benytte ekspresbaner forbeholdt busser udenfor myldretiden. Derefter kan man gradvist forsøge at bringe køretøjerne ud i den normale traffik, vurderer han.

Kan køre 50 i timen
Keolis’ selvkørende shuttlesbus har altid en operatør med, som kan overtage styringen af køretøjet i nødstilfælde. Som med mange andre lignende typer på markedet, er køretøjet udviklet i samarbejde med franske Navya. Hastigheden kan nå op på 50 kilometer i timen. Las Vegas og Paris’ La Défense-kvarter benytter allerede Keolis’ selvkørende køretøjer. Lyon bliver i 2019 den første by til at indlemme bilerne i deres øvrige, offentlige transportsystem - som et supplement på den første og sidste kilometer til og fra normale bus- og jernbanestrækninger.


Fakta: To selvkørende modeller fra Keolis/Navya

Autonom Shuttle:
- Op til 15 passagerer, heraf 11 siddende
- Hastighed op til 25 km/h
- 100 % elektrisk. 10 timers batteritid

Autonom Cab:
- Op til 6 passagerer som enten privat eller delt service
- Hastighed op til 50 km/h
- 100 % elektrisk
- Bookes ved hjælp af smartphone

 

 



SENESTE NYT

SENESTE PUBLIKATIONSLISTE