NYHEDER 7. FEB 2018 KL. 10:04

Mere tog for pengene er en nordjysk målsætning

Af: Thomas Bech Hansen

Mere tog for pengene er en nordjysk målsætning

Trods større dækningsområde og ambitioner om flere afgange holder Nordjyske Jernbaner fast i det, direktøren kalder ’smådriftsfordele’. Her måles succes i sammenhængskraft og så meget tog for pengene som muligt


- Hvis jeg nogensinde bliver i tvivl om, hvorfor jeg er her, behøver jeg bare at kigge ud ad vinduet. Peter Hvilshøjs kontor på 2. sal har udsigt over jernbanesporene, der leder fra Nordjyske Jernbaners hovedkontor og værksted til stationen i Hjørring. Her ser virksomhedens direktør togene rulle ind og ud dag efter dag. Og det er dem, det handler om. Togene. Og helst så mange af dem som muligt indenfor budgettet. - Uanset hvem du spørger her i virksomheden, så er drivkraften at få folk ud at køre, siger Peter Hvilshøj, direktør i Nordjyske Jernbaner og chef for omkring 100 medarbejdere. Han har en karriere i det private erhvervsliv bag sig. En ballast, han tager med i dagligdagen i det overvejende offentligt ejede aktieselskab. Lever af serviceopgave Peter Hvilshøj forsøger at køre selskabet som en af de private virksomheder, han ellers har stået i spidsen for. - Det handler om, at det vi laver skal være effektivt og rentabelt. Men det rentable er problematisk i en virksomhed på vores størrelse og af den her type. For hvis vi er rentable, så har man måske regnet tilskuddet forkert ud. Vi lever jo ikke alene af billetindtægter, siger han og forklarer balancen mellem at tænke kommercielt og opfylde offentlige serviceydelser. - Vi lever jo ikke alene af billetindtægter. Meget kommer jo fra offentlige tilskud, fordi vi har en serviceopgave. Altså handler det ikke for os om at skabe overskud, men om at skabe mere tog for pengene. Vi ser på, hvad det koster at køre per kilometer, hvad koster det per passager. Siden Nordjyske Jernbaner i august 2017 overtog togdriften i Vendsyssel fra DSB har virksomheden ikke alene udvidet sit rutenetværk. Den har erhvervet sig 13 nye Coradia LINT 41 togsæt fra Alstom. Og den vokset til dobbelt størrelse målt på antal medarbejdere. Alligevel dyrkes her stadig såkaldte ’smådriftsfordele’, som blandt andet kommer af at arbejde med et begrænset område. - Vi kan skabe sammenhæng i regionen, fordi vi er løsrevet fra resten af landet. En fejl i Hobro skaber jo ikke problemer heroppe. Så det er en fordel at operere indenfor et afgrænset område. Der er langt til alting i et område som vores. Så det hele handler om mobilitet og om at tingene skal hænge sammen, forklarer Peter Hvilshøj. Flere afgange på vej Hvis sammenhængskraften skal styrkes nord for Aalborg qua togdriften, kommer Nordjyske Jernbaner dog ikke udenom ekspansionstanker. Det anerkender Peter Hvilshøj, og peger konkret på udvidelser i myldretiden, så den strækker sig nogle timer ekstra om dagen. I kikkerten er faste afgange hver halve time fra tidlig morgen til sen aften, som minimum mellem Hjørring og Aalborg. - Det hele afhænger af udvidelsen af signalprogrammet sydpå mellem Hobro-Lindholm, som tidligst kommer i 2023. Men jeg tror på, at vi allerede kan tilbyde en bedre frekvens i de kommende år, hvor det er muligt, siger Peter Hvilshøj. I sammenhængskraftens, og dermed serviceniveauets navn, gælder almindelig markedstankegang heller ikke. Også her kommer forpligtelsen før eventuelle ambitioner om vækst i virksomheden. - Det hele handler om mobilitet og om, at tingene skal hænge sammen. Om du så skal tage en taxa, din cykel, Go More eller en bus, sammen med toget, for at nå derhen, hvor du skal. Får vi ikke tingene til at hænge sammen, dør vi lige så stille hen heroppe. Vi kan ikke tillade os at sige, at de rejsende absolut skal med tog eller bus. Vi indgår bare som en del af det samlede puslespil. Vi er hovednettet, som det andet kan bygges op omkring. Og hvis vi får mere ud af at lægge en buslinje ind, så er det det, vi skal. Blå bog: Peter Hvilshøj Født 1956 i Hjørring Uddannet HD Regnskab, Aalborg Universitet 2012 – : Adm. direktør, Nordjyske Jernbaner A/S 2011-2012: Direktør, Sportsmann-gruppen 2005-2010: Adm. Direktør og medejer, Brynje A/S 1996-2005: Direktør, A/S Peder Nielsens Beslagfabrik 1988-1995: Chefkonsulent, DAC Data A/S Fakta: Om Nordjyske Jernbaner Nordjyske Jernbaner A/S har hovedkontor i Hjørring og beskæftiger cirka 100 medarbejdere. Virksomheden, stiftet i 2001, er en sammenlægning af Skagensbanen A/S og Hjørring Privatbaner A/S. Virksomheden er 89 procent ejet af Nordjyllands Trafikselskab. Mere end 600 millioner kroner er gennem de senere år investeret i nye skinner, tekniske anlæg og togmateriel. (Kilde: nj.dk)