NYHEDER 10. JAN 2018 KL. 21:48

Midttrafiks Rute 100 har fået mere plads til de mange rejsende

Af: Jesper Christensen

Midttrafiks Rute 100 har fået mere plads til de mange rejsende

Med 2,4 millioner passagerer årligt er Midttrafiks Rute 100 en af trafikselskabets travle ruter. 12 nye ledbusser med lavt gulv i den forreste del af det over 18 meter lange vogntog skal gøre det lettere for passagererne at komme ind og ud


Ved indsættelsesceremonien fredag 1. december på Aarhus Rutebilstation fik vi et kig ind i en af de tre nye busser, som er blevet leveret som de første af i alt 12. Rent teknisk er der tale om en 18,15 meter lang dieseldrevet Scania Citywide LE ledbus, der kører lige så godt på biodiesel (HVO), som på fossil dieselolie. Bussen er 2,55 meter bred og lige under 3,2 meter høj. Der er 57 fastmonterede Kiel Ligero 1000 HF sæder suppleret med 2 klapsæder ved perronen i den forreste del af bussen. De to forreste døre er brede dobbeltdøre, mens den bagerste er en bred enkeltdør. Når alle sæder er besat, er der plads til yderligere 69 stående passagerer, plus kørestole og barnevogne på perronen. Ved den midterste brede dør er den monteret en håndbetjent rampe, så rejsende i kørestole også kan komme med bussen, som kan knæle ved stoppestederne, så de blot behøver en hjælpende hånd til at få rampen ned og op. Drivlinen er en ni-liters fem-cylindret Scania Euro 6-motor, der lever op til Euro-normen ved hjælp at et SCR-system på udstødningen. Motoren yder 320 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 1.650 Nm. Gearkassen er en automatisk ZF Ecolife-gearkasse med indbygget retarder. Bussen er forsynet med Scania’s communicator-system, så driften og chaufførernes måde at køre på kan følges ganske nøje. Det kan bidrage til høj oppetid på basis af forebyggende vedligeholdelse og til at hjælpe chaufførerne til at optimere deres kørsel med bedre kørekomfort for passagererne og dem selv - og bedre brændstoføkonomi og færre skader til følge. Key Account Manager Steffen Laursen hos Scania fortæller, at ikke to chauffører kører ens. Den samme bus kan have både dårlig eller god brændstoføkonomi alt afhængig af, hvilken chauffør, der sidder bag rattet. - Vi har eksempler på forskelle på over én kilometer pr liter, siger Steffen Laursen. Med de nye busser har Arriva ud ad til mulighed for at levere en bedre service over for kunderne, og indadtil fået mulighed for at optimere driften - brændstoføkonomisk - vedligeholdelsesmæssigt - og forbedre chaufførernes arbejdsmiljø.