NYHEDER 11. JAN 2018 KL. 00:02

Skånetrafiken har fået flere kunder i busser og tog

Af: Jesper Christensen

Skånetrafiken har fået flere kunder i busser og tog
Annika Bondesson, upphandlingschef i Skånetrafiken.

Et af indlæggene under workshoppen Bedre bustrafik - et fælles ansvar - 9. januar blev serveret af Annika Bondesson, der er upphandlingschef i Skånetrafiken, som står for den regionale trafik i Skåne med både bus og tog, der har forbindelse til naboregionerne i Sverige - og over Øresundsbron til Region Hovedstaden. Skånetrafikken har oplevet en markant vækst i passagertallet gennem de seneste mange år - men har også investeret mange ressourcer i den kollektive trafik i regionen


Menupunktet hed: Er samarbejde nøglen til flere og mere tilfredse passagerer? Skånetrafiken, der blev etableret i 1999, da to len blev slået sammen til Region Skåne, er på vej mod færre og større kontrakter på vejen mod de fastsatte mål om en fordoblet markedsandel i 2030 og en kundetilfredshed på 80 procent. Hvad angår antallet af rejser i Region Skåne er der sket en vækst fra omkring 70 millioner årlige rejer i 1999 til omkring 155 millioner årlige rejser i 2015. I 2017 kom tallet op på 167 millioner rejser. Hvad angår kundetilfredsheden er der et stykke vej endnu, for målet er sat ud fra, hvad almenheden mener - ikke kun hvad kunderne hos Skånetrafiken mener. For var det blot dét tal, det handlede om, var målet allerede nået, for blandt kunderne ligger tilfredsheden i dag på 80 procent. Men hos almenheden - altså både dem, der bruger Skånetrafikkens tog og busser, og dem, der kører uden om, ligger tilfredsheden på 53 procent. Målet er at få den op på 80 procent. Men Skånetrafikken kæmper mod effekten af negativ omtale af den kollektive trafik i medierne. De større kontrakter gør det ikke af sig selv. De skal komme til verden i et samarbejde mellem de tre parter, der skal spille sammen om at levere de transportmuligheder med tog, regionalbusser, bybus eller specialbusser, som skal bære kunder, passagertal og kundetilfredshed frem. Her forklarede Annika Bondesson, at Skånetrafikken i dag indgår i tre-partsdialog med operatører og de enkelte kommuner om at finde frem til det, operatørerne skal levere og inden for hvilke rammer, det skal ske. I den sammenhæng er det værd at fremhæve, at Skånetrafikken er 100 procent finansieret af Region Skåne og dermed er uden direkte økonomisk sammenhæng med kommunerne i regionen. Hvis en kommune mener, at det fastlagte system mangler noget i forhold til det, kommunen ønsker sig, kan kommunen tilkøbe yderligere service hos Skånetrafiken. - Og det sker, forklarede Annika Bondesson, da hun under sit indlæg blev mødt af forundring blandt tilhørerne. Annika Bondesson forklarede, at det egentlig ikke skaber de store vanskeligheder, da forventningerne til den ønskede service bliver afstemt forud for udformning af udbud og dermed kontrakterne. Øgede billetindtægter betaler deres del af indsatsen I de seneste år har Skånetrafiken satset mange ressourcer på at udvikle togdriften, der er stammen i den kollektive trafik i regionen med forbindelser mellem større byområder - eksempelvis Malmö, Helsingborg og Lund - og med forbindelse til byer i naboregionerne - for eksempel Göteborg. Sammen med en bustrafik, der løbende er blevet udviklet - for eksempel med MalmöExpressen på byens linie 545, hvor passagertallet er blevet fordoblet siden 2010 ved blandt andet at indsætte tre-leddede og betydeligt længere busser - har Skånetrafiken fået flere til at vælge tog og bus. Den økonomiske fordeling af den samlede omsætning på 6 milliarder svenske kroner er, at 58 procent kommer fra billetindtægter fra kunderne i 111 Öresundståg, 90 Pågatog, 600 regionale busser, 400 bybusser og 340 servicebusser. Annika Bondesson fremhævede, at der er politisk enighed om at fastholde, at omkring 58 procent af indtægterne skal komme fra billetsalg. Annika Bondesson oplyste, at billetpriserne er blevet hævet i seneste år, men at Skånetrafiken stadig er blandt de trafikselskaber i Sverige, der har de laveste billetpriser. Skånetrafiken har de to nævnte mål øverst på tavlen. De bliver suppleret at underliggende punkter: - øget basiskvalitet og merværdi - enkelthed og effektivitet - velanvendt tid for passagererne Skånetrafiken lægger vægt på, at samarbejder med operatørerne - og kommunerne i regionen - er af afgørende vigtighed, hvis den kollektive trafik skal nå frem til målene. Kontrakterne, som Skånetrafikken indgår med operatørerne, indeholder aftaler om samspil og samarbejde. Man taler om forretningsplaner, om samspil om udvikling af trafikken, lokal markedsføring og salg, samt presse og medier. Og busoperatørerne er med i udviklingen - blandt andet ud fra det synspunkt, at de kender de lokale forhold bedre, end Skånetrafikens medarbejdere. Derfor er de bedre rustet til at tage sig af den lokale markedsføring, salg og pressekontakt - og mærke, hvad kundernes behov og ønsker er. Annika Bondesson forklarede, at operatørerne står for den lokale markedsføring af Skånetrafiken ud fra Skånetrafikens koncept og skal have accept, inden de åbner for indsatsen. Plads til initiativer og udvikling Den etablerede samarbejdsstruktur med tre-partsdialog indeholder også en forretnings- og aftalemodel med incitamenter, der skal: - sikre, at en rejse har den høje kvalitet, som kunden efterspørger - være forretningsmæssigt opbygget og attraktiv, så operatører får lyst til at satse i Skåne - udformes på en sådan måde, at Skånetrafikens samarbejdspartnere er afhængige af, at kunderne vælger at køre med Skånetrafiken - bidrage til at sikre indtægter og at målet nås Kontrakterne åbner derfor mulighed for at operatørerne kan tage en aktiv rolle med ansvar og bidrage til, at Skånetrafiken som helhed vinder markedsandele og får øget kundernetilfredshed. Og Skånetrafiken er klar til at betale en bonus på op til 10 procent af den årlige kontraktsum til operatørerne. Det skånske trafikselskab sætter basisniveauet, og operatørerne får så mulighed for at højne niveauet. Men for at det hele ikke skal falde fra hinanden, har Skånetrafiken eksempelvis også nogle “mystery riders”, som tager med bus eller tog for at tjekke, at operatørerne også holder basisniveauet. Her risikerer busoperatørerne at få skåret op til 10 procent i deres årlige betaling, hvis de ikke holder niveauet. - Men vi vil helst helt slippe fri for at kontrollere, sagde Annika Bondesson, som med sit indlæg gav et bekræftende svar på indgangsspørgsmålet, om samarbejde er nøglen til flere og mere tilfredse passagerer.