NYHEDER 4. DEC 2019 KL. 13:06

Tre buslinjer skifter til el

Af: kollektivtrafik

Borgerne i Ballerup og Egedal får renere luft og passagerne grønnere transport, når de hidtidige dieselbusser på tre linjer - linjerne 147,156 og 157 - bliver erstattet med nye el-busser søndag 8. december

Overgangen til el-busser betyder, at busserne på de tre buslinjer fremover hverken udleder CO2 eller sundhedsskadelige partikler, når de kører på vejene. Desuden støjer de mindre - både ude og inde.  

Movia markerer det klimavenlige tiltag lørdag 7. december på Banegårdspladsen i Ballerup fra klokken 10-13. Alle er inviteret til at være med, og til at få en klimavenlig prøvetur i én af de nye elbusser, høre mere om busserne og få lidt at spise og drikke. 
 
Renere luft og mindre støj 
Elbusserne har flere miljøfordele. De reducerer kommunernes udledning af CO2 med 370 ton om året svarende til 24 procent af den samlede udledning fra Ballerup og Egedals buslinjer, de udleder ingen gasser eller partikler lokalt, og så støjer de væsentligt mindre end dieselbusser - især når de sætter i gang. Det er derfor også forventningen, at busturen bliver en meget mere behagelig og støjsvag oplevelse i fremtiden. 

- Ballerup Kommune er en grøn kommune. Vi intensiverer hele tiden vores grønne fokus, og derfor er det et helt naturligt skridt, at dieselbusserne i kommunen med tiden bliver erstattet af elbusser, siger borgmester Jesper Würtzen (S).

- Sidste år tog vi en principbeslutning om, at vi ønsker elbusser på alle bybuslinjer og fossilfrie busser på de øvrige. Nu sætter vi handling bag ordene, så alle borgere kan se frem til mere moderne og klimavenlig offentlig transport, der får os sikkert og grønt ind i fremtiden, påpeger han.

Egedals borgmester Karsten Søndergaard (V) glæder sig også over, at kommunens borgere nu kan stige på miljøvenlige, eldrevne busser i Smørum. 

- I Egedal satser vi på en grøn fremtid. Jeg har et stort ønske om, at vores busdrift i 2030 er fossilfri - og elbusserne er første "skridt" ad den grønne vej. Med fire S-togs-stationer og mange stationsnære byer har vi i Egedal gode forudsætninger for grøn kollektiv transport, siger Karsten Søndergaard.

- Egedal Kommune deler busser med vores nabokommuner. Så vi kan ikke alene beslutte, hvilket drivmiddel en bus skal have. Men sammen med Ballerup Kommune har vi haft et godt samarbejde om vores fælles busser, siger han videre.

Elbusserne kommer samlet til at køre 547.000 kilometer om året. Der er cirka 850.000 passagerer årligt på de tre buslinjer tilsammen. Det er trafikselskabet Movia, der udbyder linje 147, 156 og 157 for kommunerne. 

- Movia har sammen med kommuner og regioner sat et ambitiøst klimamål om at være fossilfri allerede i 2030. Vi glæder os over, at vi i dag er kommet et skridt tættere på at kunne leve op til vores fælles grønne ambition. Med busserne i Ballerup og Egedal har vi i alt sat 76 elbusser i drift alene i år takket været et godt samarbejde med kommuner og vores operatører, siger Dorthe Nøhr Pedersen, der er administrerende direktør i Movia. 

Ballerup og Egedal Kommune er med i det hidtil største rykind af elbusser i Danmark. I april 2019 satte Movia sammen med Roskilde Kommune 20 elbusser på alle byens buslinjer. Samme dag som Ballerup og Egedal Kommune indsætter elbusser, indsætter også København og Frederiksberg kommuner 48 elbusser på linje 2A og 18. Derved kommer 76 elbusser på gaden i Movias område i 2019.