NYHEDER 10. DEC 2019 KL. 17:00

Boganmeldelse Rutebildrift i fire generation, Strandgaards Rutebiler i 100 år

Af: Henrik Severin Hansen, Chefrådgiver Danske Regioner

Rutebildrift i fire generation, Strandgaards Rutebiler i 100 år

Mikael Hansen har begået et bog, hvor man gennem en familiekrønike runder centrale elementer i udviklingen af rutebilbranchen fra hesteomnibusser frem til nu. Familien Strandgaard er omdrejningspunktet.


 

Vi får hele historien fra de helt små vognmænd, frem til de store professionelle virksomheder der nu er de store spillere på markedet. Det er en vej med mange bump for de mindre og mellemstore rutebilejere,  og næsten profetisk ender 4. generation af familien Strandgaard med at være ansat kørselsleder hos De grønne Busser. Der er samtidigt en beskrivelse af udviklingen i et samfund med øget velstand.

Familien Strandgaard er central både fordi de var en synlig spiller, fordi de var der som virksomhed i 100 år, men også fordi Johan Strandgaard både var central i dannelsen af Landsforeningen af Danske Busvognmænd og efterfølgende også nogle år senere Rutebilejernes Arbejdsgiverforening. Vi ser en udvikling hvor rutebilvirksomhederne opstår i forbindelse med borgere i et område ønsker busdrift, til en selvstændiggørelse af virksomhederne, de senere koncessioner som sikre at virksomhederne ikke konkurrerer indbyrdes, over kontraktkørsel for trafikselskaberne og til sidst udbudsregimet, der bidrager til en centralisering og professionalisering af branchen.

Vi ser også hvordan rollen for rutebilejerne skifter i processen og hvordan man i hele perioden er i en dobbeltrolle i forhold til kommunerne og senere kommuner/regioner. Kommuner/regioner skifter mellem at være med og modspillere til virksomhederne, og tidens krav betyder også ændrede krav til virksomhederne.

Ri-Bus konflikten er også en del af historien. Konflikten var en stor konflikt som reelt handlede om det, der blev kaldt privatisering. Og det betød at offentligt ansatte skulle være privat ansatte, og på sigt få en ny overenskomst med ringere vilkår. Det var en svær og hård konflikt. Heldigvis betød konflikten, at trafikselskaberne besluttede, at det skulle være en del af udbudsvilkårene, at lov om virksomhedsoverdragelse skulle være gældende fremadrettet. Og reglerne blev også brugt ved skift fra en privat arbejdsgiver til en anden. Det var med til at skabe ro om de senere privatiseringer både for rutebilejerne og de ansatte.

Bogen når vidt omkring undervejs i sin beretning, så vi får også indblik også i dansk busproduktion og hvilke busser der blev anvendt, krydret med mange sjove billeder, både af busser men også af køreplaner mv. Det giver en bredde i bogen, så der beskrives mange facetter af branchens udvikling.

Det er en god bog at blive klog af, hvis man er interesseret i hvordan branchen har udviklet sig, og Mikael Hansen beskriver udviklingen levende, med synspunkter og passion. Mikaels kærlighed til branchen skinner tydeligt igennem, en gang i mellem også i konklusionerne, men det gør kun historien mere levende.

 

Rutebildrift i fire generationer - Strandgaards Rutebiler i 100 år. J-bog, oktober 2019. Købes i boghandlen eller på www.j-bog.dk. Pris 295 kr.