NYHEDER 29. JAN 2020 KL. 21:00

Forsinkelser på Svendborgbanen skaber usikkerhed og passagerflugt

Af: Mikael Hansen

En vigtig årsag er, at Svendborgbanen stadig har gamle togsignaler, selv om de nye skulle have været på plads inden Arriva skal overtage driften i december 2020.


 

Det stærkt forsinkede signalprogram på jernbanen skaber stadig nye problemer. Denne gang handler det om Svendborgbanen, som efter de oprindelige planer skulle have haft det nyt signalsystem klar til drift i slutningen af 2020. Antallet af fejl i det nuværende signalsystem er særlig højt på Svendborgbanen. Politikerne har handlet efter de eksisterende planer for udskiftning, da de udbød driften på Svendborgbanen i et udbud, som Arriva Tog vandt. Arriva overtager driften i december 2020, men signalerne er stadig de samme.

For passagererne på Svendborgbanen er situationen mere end kritisk.  Mange passagerer overvejer alternativer. DR Nyheder har talt med flere passagerer. Gymnasieeleven Lukas Hainer Kjær siger:

- En stor del af mit fravær skyldes togforsinkelser. Når jeg skal til eksamen, tager jeg toget et par afgange tidligere. Jeg tør ikke satse på at tage det tog, der passer bedst.

Gymnasielæreren Terese Berg siger til DR Nyheder:

- Jeg er begyndt at tage kørekort. Jeg synes, det er en skam, at jeg føler mig tvunget til at fravælge offentlig transport. Det er både bedre for miljøet og billigere at tage toget. Men nu vil jeg have min frihed.

Banedanmark og Alstom

Det er Banedanmark, der ejer skinner og signaler på Svendborgbanen, mens det er den franske tog- og teknologikoncern Alstom, der skal bygge og installere det nye signalsystem. Det er leverancen fra Alstom, der er markant forsinket. Selv om Svendborgbanen er højt prioriteret i signalprogrammet har Alstom endnu ikke leveret en ny tidsplan for arbejdet på Svendborgbanen- her få måneder før deadline.

Alstom har ikke ønsket at stille op til interview med DR Nyheder. Men i en mail til DR skriver de:

"Signalprogrammet er et ekstremt komplekst projekt, og der er mange faktorer, som skal tages under overvejelse af både Alstom og Banedanmark i forbindelse med styringen af et projekt af denne type. Alstom og Banedanmark har en god dialog vedrørende prioriteringen af de forskellige linjer, og vi er sammen fokuseret på at løse de kommende opgaver".

Hos Banedanmark holder programdirektør for signalprogrammet Søren Boysen en forholdsvis lav profil:

- Vi har efterlyst nogle leverancer fra Alstom. Nogle har vi fået, andre har vi ikke fået, siger han til DR.

- Når man har en kontrakt som denne, og man skal samarbejde over så mange år, kan det ikke undgås, at man kommer til at diskutere lidt undervejs. Men jeg synes, det foregår professionelt og konstruktivt.

Arriva forventer at være klar med nye togsæt, som er klar til det nye signalsystem, men selskabet kommer til at køre den første lange periode på det gamle fejlbehæftede signalsystem.

Det er lidt over en tredjedel af alle togaflysninger på Svendborgbanen, der skyldes signalfejl. De øvrige kan tilskrives DSB og udefrakommende årsager.