NYHEDER 10. MAJ 2022 KL. 10:15

Ny bygning i Sydhavnen er kontakt til elektriske tog

Af: kollektivtrafik

Ny bygning i Sydhavnen er kontakt til elektriske tog
Sådan virker fordelingsstationen i Sydhavnen. (Illustration: Banedanmark)

Som led i omstillingen af jernbanen til el-drift, har Banedanmark bygget en ny fordelingsstation i Sydhavnen i København. Den er nu klar til at levere strøm til el-togene på skinnerne


Den nye fordelingsstation i Gl. Vasbygade i Sydhavnen i Københavner er bygget for at skaffe strøm nok til de elektriske tog, der bliver flere og flere af i takt med, at de nuværende dieseltog bliver sendt ud på et sidespor for at blive taget ud af drift.

- Fordelingsstationerne er på mange måder den grønne jernbanes bankende hjerte. Det er dém, der skal sørge for at levere de fornødne mængder strøm til fremtidens el-tog. Jeg er derfor rigtig glad for, at fordelingsstationen i Sydhavn nu er klar, for det er en milepæl i vores grønne omstilling af jernbanen, siger Jette Aagaard, der er direktør i Banedanmarks Elektrificeringsprogram.

Fordelingsstationen, der har været undervejs siden september 2020, og gør det muligt for togene at køre på el til og fra Københavns Hovedbanegård.
 
Kan forsyne en større provinsby
En fordelingsstation, som for mange måske er et fremmed ord, er et strømanlæg nær banen, hvis vigtigste opgave er at sende den rette mængde elektricitet direkte ud i køreledningerne.
 
Den nye fordelingsstation i Københavns Sydhavn har så stor kapacitet, at den ville kunne forsyne cirka 100.000 husstande med strøm, hvis den kørte med fuld kapacitet.
 
Faktisk er kapaciteten så stor, at der forud for etableringen af selve anlægget, er blevet trukket to kabelrør, der hver er én kilometer lange, med slæbebåde fra Amager gennem Københavns Havn til deres endelige placering mellem H.C. Ørstedsværket og Gl. Vasbygade. Her ligger de nu 17 meter under jorden.
 
En nøglerolle for fremtidens eltog
Fordelingsstationen forsyner banen med el i retning mod Vigerslev og Kildebrønde mod sydvest, Kastrup mod sydøst og København H og videre mod Østerport mod nord.
 
Sydhavnens nye strømstærke anlæg er den ene af i alt fire nye fordelingsstationer, der bliver bygget i forbindelse med elektrificeringen af jernbanen. Her spiller fordelingsstationerne hver især en nøglerolle for fremtidens klimavenlige jernbane.
 
- I fremtiden kommer der til at køre væsentligt flere el-tog på et stigende antal strækninger. Samtidig skal dieseltog løbende udfases, hvorfor vi får brug for rigtig meget strøm på banen. Derfor er vi i gang med at opgradere og bygge fordelingsstationer i hele landet, så den grønne omstilling bliver understøttet, og togene kan få grønt liv, siger Jette Aagaard.
 
Tilbage i december 2021 stod den første fordelingsstation klar i Gelsted på Fyn, og planen er, at de sidste to skal opføres i henholdsvis Slagelse og Marslev.
 
 
Fakta om projektet:

 



Energi og miljø Tog og jernbaner