NYHEDER 18. APR 2023 KL. 12:10

Tidsplan for første del af renoveringen af Østbanen er klar

Af: kollektivtrafik

Tidsplan for første del af renoveringen af Østbanen er klar
(Arkivfoto: Lokaltog)

Lokaltog har udarbejdet en tidsplan for den forestående renovering af Østbanen. Renoveringen bliver udført i tre etaper, og strækningen mellem Køge og Hårlev bliver som den første renoveret. Arbejdet går for alvor i gang om et par måneder


For godt en måned siden besluttede Regionsrådet i Region Sjælland at bevilge knap 800 millioner kroner til en renovering af Østbanen, der løber mellem Køge og henholdsvis Rødvig og Faxe Ladeplads. Nu har Lokaltog og jernbaneentreprenøren Strukton Rail en tidsplan klar for den første del af renoveringsarbejdet, hvor blandt andet sveller og skinner bliver udskiftet.

- Sammen med Strukton Rail har vi siden regionsrådets beslutning arbejdet på en konkret tidsplan for det store anlægsarbejde, og det ligger nu fast, at entreprenøren går i gang på strækningen mellem Køge og Hårlev medio juni måned i år, siger Lars Wrist-Elkjær, der er administrerende direktør hos Lokaltog.

- Vi er rigtig glade for, at arbejdet nu for alvor kan komme i gang, og vi vil gøre alt for at kunderne bliver mindst muligt berørt, men det betyder, at vores kunder fra det tidspunkt og cirka tre måneder frem skal benytte togbusser som erstatning for toget mellem Køge og Hårlev, siger han videre.

Lars Wrist-Elkjær,an forklarer, at strækningen mellem Køge og Hårlev vil blive betjent at togbusser i cirka tre måneder fra midten af juni, mens de to grene fra Hårlev til henholdsvis Rødvig og Faxe Ladeplads fortsat vil blive betjent af tog frem til midten af juli. Det bliver dog med time drift i stedet for den normale halvtimes drift, hvilket hænger sammen med, at det er midt i skolernes sommerferie.

- Fra midten af juli når renoveringsarbejdet til Hårlev Station, og derfor indsættes der på det tidspunkt også togbusser på strækningerne Hårlev-Rødvig og Hårlev-Faxe Ladeplads. Også her bliver der dog tale om timedrift, indtil skoleferien er slut, hvorefter vi kører med halvtimes drift, som i den normale køreplan, siger Lars Wrist-Elkjær. 


Den normale togdrift genoptages på en helt nyrenoveret strækning mellem Køge og Hårlev i midten af september.
 

Byggepladser er ved at blive etableret
Selvom der er omkring to måneder til, renoveringens første etape går i gang, kan det forberedende arbejde ses langs Østbanens strækning mellem Køge og Hårlev.

- Entreprenøren er i fuld gang med at etablere en række byggepladser, som skal bruges til opmagasinering af materialer og maskiner. Disse byggepladser bliver samtidig udgangspunkt for entreprenørens arbejde, når den mere intense renoveringsperiode med egentligt sporarbejde går i gang i midten af juni, siger Lars Wrist-Elkjær.
 
Efterhånden som byggepladserne bliver etableret, vil der i nærområdet kunne opleves en del tung trafik på de omkringliggende veje. Dels i forbindelse med etableringen, men også når store mængder byggematerialer som grus, sveller og skinner bliver leveret.
 

Sådan bliver togdriften på Østbanen påvirket af renoveringens første fase:
 
Strækningen Køge-Hårlev:

Strækningen Hårlev-Rødvig:
Strækningen Hårlev-Faxe Lade Plads
 
Yderligere information om driftsændringer i forbindelse med 2. etape følger senere.


Driftsændringerne og indsættelsen af togbusser i forbindelse med renoveringen vil fremgå af Rejseplanen og på hjemmesiden Lokaltog.dk, som løbende bliver opdateret.
 
 
Fakta om Østbanen: