Af: kollektivtrafik
Banedanmark har fornyet og opgraderet jernbanen mellem Skjern og Holstebro. Midt i juli kunne Banedanmarkmelde banen klar til at tage imod passagererne - og Midtjyske Jernbaners nye batteritog. Renoveringen og opgraderingen gik i gang omkring 1. marts, hvor togdriften blev erstattet af busser. Ud over opgraderingen af banen har Banedanmark også ombyggetceller er ved at ombygge sporet på stationerne i Ringkøbing, Lem, Ulfborg og Vemb
Dele af strækningen mellem Skjern og Holstebro trængte til fornyelse. Derfor udskiftede Banedanmark udskiftet skinner, sveller og skærver på 27 kilometer af strækningen. Resultatet er ud over nye spor også en mere behagelig rejse for passagerne i togene.
Perronerne på Lem Station blevet fornyet i samme omgang, ligesom to broer blev renoveret, og der blev arbejdet i overkørsler og passagerovergange. Derudover er sporets bæreevne blevet øget, så sporet kan bære Midtjyske Jernbaners batteritog, hvoraf de første to er kommet på banen.
- Jernbanen mellem Skjern og Holstebro har virkelig fået et løft, og vi anerkender den store opgave, som Banedanmark nu har løst. Vi glæder os inderligt over at være tilbage på sporet, og vores passagerer vil kunne mærke en forskel," siger direktør hos Midtjyske Jernbaner Martha Vrist.
Ladefaciliteter til batteritogene
I de kommende måneder fortsætter arbejdet på Skjern og Holstebro stationer, hvor Banedanmark blandt andet etableret ladefaciliteter til Midtjyske Jernbaners batteritog. Midtjyske Jernbaner etablerer ladefaciliteter ved Lemvig Station, og når ladefaciliteterne er klar i efteråret, kan Midtjyske Jernbaner sætte sine nye batteritog i fuld drift.
Banedanmarks sporfornyelse mellem Skjern og Holstebro: