NYHEDER 28. AUG 2025 KL. 10:03

Togulykken fredag 15. august: Nedsat hastighed og et par skilte

Af: Niels Bak Henriksen

Togulykken i Sønderjylland i forrige uge, der kostede en passager livet, har skabt stor debat om sikkerheden i overkørsler. Men Banedanmark holder fast i, at der først kommer bomme i overkørslerne på strækningen i 2027. Indtil da er det endt med nedsat hastighed for toget, nogle klippede buske og forbedret skiltning


Da et IC3-tog bragede ind i en gylletankvogn i en jernbaneoverskæring nær den sønderjyske landsby Bjerndrup mellem Tinglev og Kliplev fredag i forrige uge kostede det en passager livet og flere blev hårdt sårede. Samtidig blev det startskuddet til en hed debat om sikkerheden på jernbanen, ikke mindst fordi det var den anden dødsulykke på strækningen inden for kort tid. Begge ulykker skete i overkørsler, som kun er sikrede med klokker og blinkende lyssignaler, men uden bomme, som går ned over vejen.

Men hvor den første ulykke skete i en overkørsel, hvor klokkesignalet manglede, fordi klokken var blevet stjålet, så ser sikkerhedssystemet ud til at have været i orden i det seneste tilfælde.

- De her overkørsler, som vi har med lys og klokke, er et system, som man har haft i mange år, og som vi betragter som sikkert, sagde sikkerhedschef i Banedanmark, Martin Harrow efterfølgende til Jyllands-Posten.

Bomme kommer - senere
Det er lokomotivførerne ikke enige i.

- Det er en skandale, at vi i 2025 har et antal overkørsler helt uden bomme, sagde deres områdegruppeformand Peter Kanstrup i P1 Morgen.

Han mener, at de i alt for mange år er blevet spist af med snak om, at der ligger en langsigtet plan om at installere bomme på alle overkørsler.

Det var sådan cirka også svaret fra Banedanmark i det her tilfælde. Bomanlæg på de seks overkørsler på banen mellem Tinglev og Sønderborg er planlagt, men vil først blive installeret samtidig med, at banen får nyt signalanlæg i 2027.


Og det holder Banedanmark fast i. For det vil være for dyrt og kompliceret at installere dem med det samme for så at bygge anlægget om til det nye signalsystem efter et par år.

- I takt med at vi øger sikkerheden, er vi stadigvæk underlagt kravet om, at vi skal agere, så vi får mest mulig sikkerhed for pengene. Det, mener vi fortsat, er ved at lave det her sammen med udrulning af signalprogrammet, lød det fra Martin Harrow.

Skilte og nedsat hastighed
Men både lokomotivførerne, beboerne langs banen og de lokale borgmestre har krævet handling nu.

- Hvis der ikke findes andre muligheder, er jeg villig til at lukke vejene. Vi kan ikke vente til 2027 med at gøre noget, sagde Aabenraas borgmester Jan Riber Jakobsen til DR.

I første omgang er det dog kun blevet til forbedret skiltning med tydelige advarsler. For togenes nedsatte hastighed giver det dilemma, at bilerne nu skal vente længere fra klokker og blink går i gang til toget faktisk passerer - og det kan friste nogen til at køre over foran toget.
Desuden har både Aabenraa og nabokommunen Sønderborg været ude og fræse rumlestriber i vejene, så bilernes hastighed i overkørslerne bliver sænket.

Den nedsatte hastighed har kun forlænget rejsetiden med få minutter, og DSB oplyser, at det, siden trafikken er kommet i gang igen, ikke har givet nogen problemer.


”Der har indtil videre ikke været udfordringer ift., at togsættet fra Sønderborg skal kobles med IC Lyn i Fredericia for at køre videre til København. Der bliver naturligvis holdt øje med punktligheden og afviklingen i forhold til, om der tilstøder problemer, ” skriver DSB i et svar til Kollektiv Trafik Forum.


Denne artikel tager udgangspunkt i ulykken fredag 15. august. Tirsdag i denne uge skete der en ulykke i en jernbaneoverskæring ved Henne Statiosnby nordvest for Varde.

Interesserede kan læse mere om ulykken og planlagte tiltag for øget sikkerhed på banen mellem Varde og Nr. nebel via nedenstående link.


Om jernbaneoverskæringer uden bomanlæg:
Ifølge en opgørelse fra DR er der mindst 54 overkørsler uden bomme på baner med persontrafik. Otte af dem er på Banedanmarks net. De forventes alle sikret sammen med det nye signalsystem. På Sønderborgbanen er det senest i 2027.

Indtil da har man:

De resterende findes på lokalbanerne, og flertallet af dem er markveje eller skovveje helt uden nogen form for sikring.

Af dem forvalter Banedanmark Vestbanen mellem Varde og Nr. Nebel. Her er der et projekt i gang, hvor otte overkørsler får bomme i løbet af næste år, mens fem helt usikrede overkørsler nedlægges. Her er Varde Kommune gået i gang med at sætte advarselsskilte op. 

Fra de øvrige lokalbaner lyder det, at de alle har planer om gradvist at få sikret overkørslerne. Flest er der på Lemvig-banen med i alt 21 overkørsler uden bomme eller helt uden sikringsanlæg.



Tog og jernbaner