Af: kollektivtrafik
Fra 2027 vil DSB køre med nye elektriske IC5-tog. Arbejdet med at bygge togene er i fuld gang og er så langt, at det første IC5-tog er kommet til Danmark. Hvor det skal gennem en række test
Det foregår blandt andet på DSB's nye værksted i København, der er designet specifikt til at servicere de nye tog.
Det første IC5-tog i Danmark er en stor milepæl for DSB og for fremtidens togtrafik i Danmark, som for DSB's vedkommende er på vej til at blive fuldt elektrisk. De nye tog vil betyde flere afgange, og mere komfortable og hurtigere rejser for passagerne.
IC5-togene skal igennem test og tilpasninger, før det kan tages i brug, men hos DSB er man meget tilfredse med, hvordan projektet skrider frem.
IC5-togene skal ud over at erstatte de nuværende dieseltog også bidraget til at begrænse CO2-udledningen.
- En moderne ensartet togflåde baseret på IC5-togsæt vil også gøre drift og vedligehold af togene langt mere effektiv, når alle er sat i drift, siger administrerende direktør i DSB, Flemming Jensen.
For DSB er de nye IC5-tog på mange måder nøglen til at få det fulde udbytte af de store infrastrukturprojekter på jernbanen, som elektrificeringen og Banedanmarks nye signalsytem.
Målet er, at DSB’s togflåde skal være 100 procent elektrisk omkring 2030.
Bestilte flere togsæt i juni
I juni i år bestilte DSB yderligere 50 togsæt hos producenten af togene, franske Alstom, der også producerer højhastighedstog - eksempelvis de franske TGV-tog.
Med udvidelsen af den oprindelige ordre skal Alstom levere i alt 153 elektriske IC5-togsæt, der bliver bygget på Alstom's Coradia Stream-platform, som i dag kører i lande som Italien og Holland.
Det er samlet set den største investering i DSB’s historie og løber op i over 20 milliarder kroner til indkøb af tog og vedligeholdelse af dem.
Den danske version af Coradia Stream-togene er tilpasset danske krav og designtraditioner. Fokus har været på at skabe en behagelig og funktionel rejseoplevelse for passagerne.
Sidste år blev den indsats belønnet, da DSB og Alstom vandt den internationale designpris ’Red Dot Award’ i kategorien ’Product Design’ for togene. Prisen fremhævede det enkle og funktionelle design, der er skabt med passagernes behov i centrum.