Af: kollektivtrafik
SVM-Regering har besluttet at tilføre 1,1 milliarder millioner kroner til jernbaneprojekter med udvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted, hvor der i dag er en stor flaskehals, og forenklingen af Københavns Hovedbanegård
Regeringen tilfører de 1,1 milliarder kroner med en samlet merbevilling på 1,1 milliarder kroner, som kommer oveni den nuværende bevilling, der er afsat med Infrastrukturplan 2035.
Derudover har regeringen besluttet at tilføre 2,7 milliarder kroner til at sikre færdiggørelsen af Signalprogrammet. Signalprogrammet er et omfattende projekt, som er blevet fuldt udrullet på S-banen, hvor de nye signaler har været med til at sikre en meget høj punktlighed. Signalprogrammet er desuden fuldt udrullet i Midt- og Vestjylland, på hovednettet nord for Aarhus samt på strækninger på Sjælland og Falster.
Udrulningen går nu ind i den afgørende fase, hvor de nye signaler skal sættes i drift på den resterende del af hovednettet og på passagertunge strækninger ind og ud af Hovedstadsområdet.
Regeringen har desuden besluttet at tilføre 100 millioner kroner til projektet med at hastighedsopgradere strækningen Ringsted-Odense til 200 km/t, så det sikres, at DSB’s kommende elektriske tog kan udnyttes fuldt ud til gavn for passagererne.