NYHEDER 23. OKT 2025 KL. 11:27

Luftfartskonference: Hvem skal flyve flyene?

Af: Niels Bak Henriksen

Flyselskaberne udvider, mens et stort antal piloter er på vej på pension. Også flyteknikere til at reparere flyene og flyveledere er der mangel på, og der bliver simpelt hen uddannet for få. Men løsningen er ikke så simpel som blot at øge optaget


Det kræver piloter, hvis flyene skal flyve. Og det kræver flyteknikere, hvis de overhovedet skal komme ud af hangaren. Men de står ikke nødvendigvis klar, og luftfartsbranchen står i en situation, hvor personalemanglen kun er voksende. Derfor havde rekrutteringsproblemerne også fået et særligt fokuspunkt på årets luftfartskonference, som tirsdag blev afholdt i Landstingssalen på Christiansborg.

- Vi skal bruge 70-100 piloter de næste år på grund af demografi og på grund af vores vækst, sagde Lars Wigelstorp Andersen, der er direktør for public affairs i SAS.

Også Norwegian melder om vækstplaner og deraf stigende rekrutteringsbehov.

Men så mange bliver der slet ikke uddannet.

- De næste fem til ti år har vi store mangler. Det er jo titusindvis, der kommer til at mangle. Vi er nødt til at gøre et eller andet, lød det fra direktør Dennis Baumann i Billund Air Center, som uddanner piloter.

I hans optik er hovedproblemet først og fremmest, at pilotuddannelsen til forskel fra de fleste andre uddannelser i Danmark er selvfinansieret. Og det er dyrt. En kommende pilot skal have 800.000 kroner op af lommen for at betale uddannelsen. Det er mere, end man umiddelbart kan låne i banken, hvis ikke man har en god del af pengene i forvejen eller kan stille sikkerhed for dem.

- Det gør, at det er mere økonomisk baggrund, som begynder at danne præcedens for, hvem vi får som piloter, sagde han og ridsede perspektiverne op.

- Hvis vi ikke handler på det her så inden længe, så har vi ikke flere danske piloter i cockpitterne rundt omkring. Det bliver piloter øst- eller sydfra, og så har vi smadret unge menneskers drøm om at komme i gang, sagde han.

Hvis da ellers man kan tiltrække udenlandske piloter, for manglen er international. På verdensplan skønnes det, at der inden for de kommende år vil mangle op mod 600.000 piloter.

Mangel på praktikpladser til flyteknikere
Det vilkår deler piloterne med flyteknikerne, hvor man forventer, at der alene i Europa vil mangle 2-300.000 i årene fremover. I Danmark er der kun et sted, der uddanner flyteknikere til den civile luftfart, nemlig TEC i Hvidovre, der hvert halve år optager 28 på uddannelsen.

- Vores volumen er alt for lavt, sagde uddannelsesleder på TEC Jannik Holbech Rasmussen.

Og skolen kunne sådan set også godt optage nogle flere studerende.

- Vi har flere ansøgere, end vi har pladser. Den største udfordring, vi har, er praktikpladser og uddannelsesaftaler, sagde han.

For dels dropper en del af de studerende ud, og dels så mangler der uddannelsespladser til den praktik, som udgør en stor del af den seks år lange uddannelse. Så det er ikke mere end godt halvdelen, som bliver færdige i sidste ende.

- Det, der også er en udfordring, er, at vores dygtige flyteknikere bliver opsuget af andre brancher. Typisk farma, offshore og jernbaner. Der er noget, som kannibaliserer på vores faglighed, som presser branchen yderligere, sagde han.

Ud over de civile uddannelser, så uddanner forsvaret også både piloter og flymekanikere, hvorfra en del finder over i den civile luftfart. Men systemerne er ikke umiddelbart ens, og uddannelserne er ikke anerkendt på tværs. Derfor slog flere undervejs også til lyd for, at de civile skoler og forsvaret skal arbejde sammen om uddannelserne.

Det fik også opbakning fra det politiske panel, som afsluttede konferencen

- Som jeg oplever det i forligskredsen, så er der en kæmpestor appetit på det, ikke kun for flymekanikere. Der er en kæmpe appetit på at sammenkøre uddannelserne inden for forsvaret og privat, sagde Moderaternes transportordfører Peter Have.

Ny organisering af uddannelserne ønskes
Jannik Holbech Rasmussens indlæg førte også til en længere diskussion om organiseringen af flyteknikeruddannelsen - blandt andet om den kunne splittes op, så man ikke uddanner alle til alle former for fly og helikoptere, og om overbygningen B2 kunne skilles ud i en selvstændig uddannelse. I dag er den integreret med det lavere trin B1, som gør, at mulige elever med en B1 et andet sted fra ikke kan begynde på B2 på TEC uden at starte helt forfra.
Det kom der ikke rigtig nogen konklusion på, men fra branchens største spiller var holdningen klar.

- Moderniseringen af den uddannelse står højt på listen, hvis vi skal sikre os den vækst vi har planlagt fremover sagde Lars Wigelstorp Andersen fra SAS.

Og han var lige så klar i mælet, når det gælder pilotuddannelsen.

- Vi anbefaler, at pilotuddannelsen på linje med andre uddannelser bliver finansieret af staten. De fattige kan også flyve. Og vi skal have fat i kvinderne, sagde Lars Wigelstorp Andersen.

I løbet af dagen havde flere af folketingspolitikerne været inde og ude af konferencen mellem dagens øvrige møder.

En af dem var Venstres transportordfører Peter Juel-Jensen, og i forhold til pilotuddannelsen var han allerede rykket i aktion, kunne han fortælle i den afsluttende debat.

- Jeg har skrevet til vores uddannelsesordfører Heidi Bank, som er en effektiv dame, og har sagt, at vi skal altså have gjort noget ved det her problem. Jeg kan ikke garantere fuld SU og lånemuligheder, men der skal ske noget, lød måske dagens mest konkrete politiske løfte.