Region sætter fokus på jernbanes fremtid
Af: kollektivtrafik
Maribo Station. Lollandsbanen havde ca. 920.000 passagerer i 2024. (Foto: Lokaltog)
Hvordan kan Lollandsbanen udvikles og styrkes i de kommende år? Det spørgsmål har politikerne i Region Sjælland sat på dagsordenen og dermed taget hul på en drøftelse af visioner for Lollandsbanens fremtidige betjening
Lollandsbanen er en central del af Region Sjællands arbejde med at udvikle den regionale jernbaneinfrastruktur. Derfor har regionens udvalg for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde indledt en strategisk drøftelse af visioner for Lollandsbanens fremtid. Fokus er blandt andet på styrket drift, bedre betjening, opgradering af stationer og de kommende muligheder i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen.
Drøftelsen er første skridt mod at sikre, at Lollandsbanen fortsat spiller en vigtig rolle som en del af Region Sjællands ambition om en lettilgængelig, nem og komfortabel kollektiv trafik - også i den kommende Region Østdanmark, hvor Region Hovedstaden og Region Sjælland bliver slået sammen.
Formand for Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde i Region Sjælland, Christian Wedell-Neergaard (K), understreger, at Lollandsbanen bliver vægtet højt i det politiske arbejde.
- Lollandsbanen har allerede som den eneste bane i regionen natbetjening og får snart nyere Lint-togsæt, som frigøres fra de andre baner, når indkøbte batteritog indsættes der. Men vi skal også se fremad. Hvad kan vi ønske os for Lollandsbanen i fremtiden, siger han.
Trafikselskabet Movia, der i samarbejde med region og kommuner står for den kollektive transport i Region Sjælland, har sammen med regionen set på mulige visioner for Lollandsbanen og det omkringliggende betjeningsområde.
Det glæder eksempelvis:
- Opgradering af sikkerhed og stationer
- Hurtigtog
- Genåbning af Gedserbanen
- Direkte tog Nakskov-København
- Bedre bus- og togforbindelser
- Lokalbetjening Lübeck-Nykøbing Falster
Nogle af visionerne er realistiske på kort sigt, mens andre hænger sammen med åbningen af Femern Bælt-forbindelsen eller en forventet sporrenovering i 2040’erne.
- Der kom mange spændende ideer på bordet, som vi skal arbejde videre med. Lad mig fremhæve nogle få af dem. På kortere sigt muligheden for at styrke den eksisterende drift med flere afgange og måske hurtigtog, siger Christian Wedell-Neergaard og fortsætter:
- Vi samarbejder allerede med den tyske side om mulighederne for at etablere en lokal togbetjening over Femern Bælt, og transportministeren har tilkendegivet, at ministeriet vil indgå i arbejdet. Og på endnu længere sigt kunne en forlængelse af betjeningen på Lollandsbanen mod nord også være spændende at se på.
Trafikdirektør i Movia, Jeppe Gaard, peger på, at det er trafikselskabets erfaring, at langsigtet planlægning er et godt udgangspunkt for udvikling af den kollektive trafik. Det gælder ikke mindst på jernbaneområdet, hvor større forbedringer for passagererne ofte kræver langsigtede og koordinerede investeringer i tog og baneanlæg.
- I Movia ser vi derfor frem til at deltage i regionens videre arbejde med Lollandsbanen, der allerede i dag er rygraden i den kollektive trafikbetjening på Lolland, siger Jeppe Gaard.
Ændringer på baneområdet kræver tid, planlægning og investeringer. Med visionsdrøftelsen er der sat et udgangspunkt for de kommende års arbejde med udviklingen af Lollandsbanen.
Fakta om Lollandsbanen:
- Lollandsbanen er en del af R-nettet
- Som den eneste bane i Region Sjælland har Lollandsbanen natbetjening natten efter fredag og lørdag
- Banen havde ca. 920.000 passagerer i 2024
- De største stationer er Nykøbing Falster, Maribo og Nakskov, som alle er busknudepunkter
- Sakskøbing har over 100.000 påstigere årligt
- Lollandsbanen har stabil drift med 99,3 procent af afgangene gennemført og 93,6 procent rettidige i 2024
Interesserede kan læse mere om visionerne her:
Mobilitet Tog og jernbaner