NYHEDER 16. AUG 2018 KL. 11:17

Tekniske løsninger kan bidrage til bedre passagerkomfort

Af: Jesper Christensen

Tekniske løsninger kan bidrage til bedre passagerkomfort
El-busser er i fokus. Alle dele skal spille sammen i en elektrisk symfoni.

I denne uge viste den tyske industrikoncern, Voith, hvordan de arbejder med at udvikle kendte tekniske systemer og systemer til den allerede nærværende fremtid med elektriske busser


De færreste uden særlig teknisk interesse tænker vel på, at der ligger en “kasse” med tandhjul, skiver og aksler plus en tilpas mængde olie under gulvet i den bagerste del af den bybus, de er ude at køre i. Men det gør der. Og kassen sørger for, at koble motoren sammen med akslerne, så bussen kan køre og bringe passagererne fra det ene sted til det andet.

Den teknik, der er en del af en automatisk gearkasse, har været kendt i mange årtier, så man skulle tro, at ingeniørerne i udviklingsafdelingerne havde nået toppen af toppen.

Men ingeniører er svære at stoppe, når først de er i gang. Det kommer eksempelvis til udtryk hos Voith, hvor en ny generation af automatiske transmissioner er på vej med højere ydeevne, effektivitet og et lavere støjniveau.

Og hvad rager det så andre end ingeniørerne og dem, der skal investere i busserne.

Set ud fra et passagersynspunkt betyder det først og fremmest en mere behagelig igangsætning og kørsel med et lavere støjniveau - altså et højere komfortniveau. Set ud fra et transportkøbersynspunkt kan udvikligen bidrage til at gøre det mere attraktivt at benytte kollektiv transport - alene på grund af bidraget til bedre komfort.

Ifølge den tyske industrikoncern vil diesel- og gasmotorer fortsat spille en væsentlig rolle i fremtidens transportsystemer eksempelvis i mindre byer, hvor det vil koste uforholdsmæssigt meget at etablere et forsyningsnet, der skal oplade et begrænset antal el-busser.

Men i større byer, hvor der er bedre sammenhæng mellem investeringer i forsyningsnet og antal busser, der skal køre på el, har den tyske koncern også fokus på at udvikle effektive løsninger. Her er fokus på samspillet mellem en elektrisk drivline, der kan levere komfortabel transport i alle situationer - også i spidsbelastningssituationer, der varer mere en få sekunder.

Et testtur i en polsk bus, som Voith har købt for at teste en samlet el-drivline, slog først og fremmest fast, at el-busser er yderst behagelige at være passager i - også op ad en stejl bakke. Med el-drift i kollektiv trafik kan komforten bleve flyttet op på et endnu højere niveau.

Og så er der et energi- og miljømæssigt forhold, der også er værd at tage med. Elektriske busser udnytter den tilførte energi langt bedre, end diesel og gas-busser.