Af: kollektivtrafik
Fra december 2019 vil busserne på linje 2A og en ny linje 18 køre på el. Det er resultatet af et udbud, som Movia netop har gennemført for Københavns og Frederiksberg Kommuner. Movia peger på, at el-busser støjer væsentligt mindre end dieseldrevne busser, og at der ikke er lokal udledning af eksempelvis CO2, NOx og partikler, når de kører i gaderne
Samlet vil 41 el-busser på den nye linje 2A og en ny linje 18 forbinde Tingbjerg med Refshaleøen og Emdrup Torv med Lergravsparken Station.
I København er overborgmester Frank Jensen (S) glad for de nye el-buslinier, der er i tråd med kommunens beslutning om at udskifte alle byens busser med el-busser senest i 2030. Står det til overborgmesteren, skal udskiftningen ske allerede i 2025.
- I København arbejder vi benhårdt på at få udskiftet alle de nuværende busser med grønne alternativer hurtigst muligt - så københavnerne kan trække vejret dybt og frit uden at skulle bekymre sig om helbredet, siger Københavns overborgmester Frank Jensen (S).
- På Frederiksberg glæder vi os over, at samarbejdet med Københavns Kommune og Movia har resulteret i, at der nu kommer til at køre elbusser på to buslinjer. Udover en CO2-reduktionen på 20 procent i busdriften på Frederiksberg kan vi alle se frem til en betydelig støjreduktion i byrummet, siger Frederiksbergs borgmester Jørgen Glenthøj (K).
Movia er sammen med kommuner og regioner i gang med en stor omstilling af busdriften til grønne drivmidler. Her er el-busser en interessant teknologi - også for operatørerne.
- Med udbuddet har Movia nu kontrakter med tre forskellige operatører om drift af elbusser, og vi er meget glade for, at flere busoperatører er kommet med på den grønne klimadagsorden. Skiftet fra diesel til el er en stor omstilling for den enkelte operatør, og her yder branchen en stor indsats i disse år. At få den nye teknologi til at blive til god, sikker service er en meget stor opgave for operatørerne og deres medarbejdere, siger Movia’s administrerende direktør Dorthe Nøhr Pedersen.
Udbuddet af linie 2A blev vundet af Arriva, mens linie 18 blev vundet af Anchersen. El-busserne, der skal køre på linie 2A, vil blive ladt op gennem ladeinfrastruktur i byrummet, mens el-busserne på linie 18 lades vi blive ladt op i garageanlægget.
Fakta - miljøegenskaber ved elbusteknologi
Fakta om de to linier i Hovedstaden