NYHEDER 12. NOV 2018 KL. 11:25

Dansk Jernbaneforbund og DSB har genoptaget forhandlingerne

Af: kollektivtrafik

Mandag klokken 10.00 genoptog Dansk Jernbaneforbund og DSB forhandlinger om ny arbejdstidsaftale og aftale om tillidsmænd. DSB valgte i forrige uge at afbryde forhandlingerne og i forlængelse heraf opsige alle tillidsrepræsentanter i DSB’s hverv. DSB indbød til nye forhandlinger i sidste uge


- Vi går konstruktivt til forhandlingerne med en klar målsætning om resultater. Det kræver dog, at der er tale om reelle forhandlinger og det forudsætter, at forbundet ikke bliver mødt med de samme ultimative krav, som forhandlingerne brød sammen på sidst, siger Henrik Horup i forbindelse med forhandlingerne.

Baggrunden for, at DSB og Dansk Jernbaneforbund forhandler om en ny arbejdstidsaftale og aftale om tillidsmænd, er, at DSB i december sidste år meldte sig ind i DI. Det betød i denne forbindelse, at DSB overgik til Jernbaneoverenskomsten (den private overenskomst mellem Dansk Jernbaneforbund og DI).

Stridens kerne er de over 100 lokalaftaler og ”kutymer”, som DSB har opsagt i den forbindelse. Overenskomsten er alene en rammeaftale. Lokalaftalerne fylder rammen ud. Lokalaftalerne er forhandlet på plads over mange årtier, og regulerer alle tænkelige forhold: løn, arbejdstid, medarbejderindflydelse og meget mere.  

Forhandlingerne drejer sig blandt andet om medarbejdernes indflydelse på planlægningen:

Dansk Jernbaneforbund mener, at DSB ikke længere ønsker at samarbejde med medarbejderne, men ønsker at planlægningen alene skal være en ledelsesopgave fremover.

Striden har blandt andet udmøntet sig i en diskussion om antallet af fremtidige tillidsrepræsentanter (TR’er), hvor DSB har ønsket en model med 29 TR’er, hvilket er en reduktion på 70 TR’ere fra de nuværende 99. Dansk Jernbaneforbund har foreslået en række alternative modeller med store reduktioner af antallet af TR’ere, men parterne er hidtil ikke blevet enige.


DSB har også foreslået en række ændringer af de nuværende arbejdstidsregler.

Dansk Jernbaneforbund peger på, at DSB eksempelvis ønsker at indføre såkaldte ”skubbeweekender” for lokomotivførere. En skubbeweekend giver ledelsen mulighed for at ”skubbe” en medarbejders friweekend, så den placeres fredag-lørdag eller søndag-mandag.
Også et ønske om mere planlægning med såkaldte ”tidslommer” har skabt uenighed. DSB ønsker at planlægge med ”tidslommer” af op til 11,5 times varighed, hvor den endelige arbejdstid først meddeles til medarbejderen fem døgn før arbejdets begyndelse.

Oveni er der uenigheder om en række ændringer på ferie- og fridagsområdet.