NYHEDER 5. MAR 2019 KL. 16:46

Metro-tog testede Cityringen med inviterede gæster i førerløse tog

Af: kollektivtrafik

En mindre delegation af Metroselskabets ejerkreds fik tirsdag muligheden for en testtur på hovedstadens kommende metrolinje, Cityringen (M3). Turen gik fra Cityringens kontrol- og vedligeholdelsescenter nær Fisketorvet til stationen på Enghave Plads og forbi stationerne på København H og Rådhuspladsen frem mod den kommende metrostation på Gammel Strand


- Cityringen er en kæmpe gevinst for os alle sammen. Metroen betyder smidig trafik og er en del af vores alles fælles vision, nemlig at bekæmpe støj, luftforurening og skabe et bedre miljø. Og det betyder alverden for de udbygningsplaner, der er for København, sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i en kort tale, inden han som en af de inviterede gæster steg ombord på et nyt førerløst tog.

På turen i byens kommende metrolinje M3 passerede delegationen den nye metrostation København H, der med Cityringen vil overhale Nørreport som landets mest travle station med 150.000 påstigere i døgnet. Åbningen af Cityringen ventes i de kommende år at drive en markant positiv udvikling inden for kollektiv transport i Hovedstaden.

- Nu åbner der snart en fantastisk gave til københavnere og alle, der besøger vores dejlige by. Vi får vores by tilbage med dejlige grønne pladser i stedet for byggefelter bag hegn - og Cityringen vil give en helt ny måde at færdes i byen og bringe os tættere sammen i hele København, sagde Københavns overborgmester, Frank Jensen (S).  
Med åbningen af Cityringen (M3) vil metroen kunne fordoble sit passagertal, som sidste år var på knap 65 millioner passagerer. Cirka et halvt år efter åbningen af Cityringen ventes Nordhavnslinjen at kunne slå dørene op for passagerer. Nordhavnslinjen (M4) vil i første omgang tilføre metrosystemet to ekstra stationer, og i 2024 kobles Sydhavnsmetroens fem stationer på M4.

- Når Cityringen, Nordhavnsmetroen og Sydhavnsmetroen er færdige, står vi med et stærkere og mere effektivt kollektiv trafiknet i hovedstaden, der vil være et endnu bedre alternativ til bilen i de tættest bebyggede områder. Det vil medvirke til at mindske trængslen, begrænse luftforureningen, og så vil byen bedre kunne rumme den store efterspørgsel efter flere boliger. Anlæggelsen af metroen er en rigtig stor gevinst for hovedstaden - både for rejsende, der bor i byen, og for dem, der kommer på besøg", siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).
 
På Frederiksberg betyder Cityringen, at Frederiksberg station vil blive landets femte største station målt i passagertal. Frederiksbergs borgmester Jørgen Glenthøj (K) glæder sig over, at Cityringen tilfører kommunen nye stationer og forbindelser til resten af hovedstaden.
 
- På Frederiksberg er vi glade for det kæmpe løft, Cityringen vil give den kollektive trafik i hele hovedstaden. Det bliver en stor og festlig dag, når vi indvier Cityringen endeligt til sommer og en markant milepæl i bestræbelserne på en både bæredygtig og brugervenlig trafik. Samtidig skal vi også se fremad og arbejde for endnu mere metro i fremtiden, siger Jørgen Glenthøj.
 
Tirsdagens testkørsel markerer, at Cityringens åbning nærmer sig. En forventet åbningsdato ventes at blive meldt ud efter at selskabet har vurderet, om de planlagte milepæle i slutningen af marts og april er nået.
 
Det er dog først, når den uafhængige assessor, der er tilknyttet Cityringen, har vurderet, at sikkerheden er i orden, og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har givet den endelige tilladelse til at køre med passagerer, at åbningstidspunktet endeligt kan bekræftes. Denne tilladelse vil først foreligge kort før selve åbningstidspunktet.


Fakta: