NYHEDER 12. APR 2019 KL. 11:21

Busoperatør med erfaring med gasdrift: I dag er gasbusser lige så driftsikrre som dieselbusser

Af: Jesper Christensen

I dag er gasbusser lige så driftsikrre som dieselbusser
Teknisk chef hos norske Tidebus’ danske selskab, Gert Højgaard, fortalte erfaringer med gasbusser.

På konferencen Grøn Transport, der fandt sted i forbindelse med transportmessen i Herning sidst i marts, fortalte Gert Højgaard, der er teknisk chef hos norske Tidebus’ danske selskab, om koncernens erfaringer med gasbusser og kom med et bud på fremtidens bæredygtige energiløsninger


Tidebuss var det første selskab, der satte gasbusser i drift i Norge og Danmark. Med over 200 gasbusser i drift i Norge er selskabet den operatør, der har flest gasbusser kørende.

Dermed havde Gert Højgaard en del erfaringer at fortælle udfra. Han nævnte blandt andet:

at gasbusser er dyrere i indkøb end en dieselbus
at der i begyndelsen var udfordringer med motorerne i de første gasbusser
at de nyeste gasbusser teknisk fungerer rigtigt godt
at Tidebuss har gasbusser i drift, der har kørt over 900.000 km
at gasbusser generelt kræver mere service og vedligeholdelse
at reservedele til gasbusser er dyrere, og at der er færre leverandører
at egen service stiller ekstra krav til eget personale og værksted


Gert Højgaard kunne derefter pege på:

at chaufførerne generelt er glade for at køre i gasbusser
at gasbusserne har en bedre acceleration og roligere motorgang
at gasbusserne general har mindre trækkraft ved stigninger
at gasbusser kræver adgang til en fungerende fyldestation
at gasbusser er sårbare over for urenheder i gassen
at brandmyndighederne ikke altid fortolker reglerne ens
at brugen af gas generelt er uproblematisk, når man behandler den med respekt

 

Med udgangspunkt i erfaringerne med gasbusser og de aktuelle muligheder og viden om bæredygtig energi til transport pegede Gert Højgaard på, at biogas en en af flere muligheder.

Mulighederne er:

Biogas
Syntetisk dieselolie i form af HVO
Hybride drivliner med el-motorer og dieselmotorer
El, der bliver leveret til busserne fra pantografer eller i depoterne
Brint, som energibærer til el-busser
Eller??


Gert Højgaard fremhævede, at de ovennævnte muligheder er løsninger i de kommende år.

Han fremførte også, at man skal vælge den rette teknologi til den enkelte løsnig - og at det forhold løbende vil ændre sig.