NYHEDER 10. SEP 2019 KL. 12:00

Internationalt mobilitetsselskab vil være klimaneutralt

Af: kollektivtrafik

Selskabet bag FlixBus, FlixMobility, har sat sig som må at være 100 procent CO2-neutralt senest i 2030. Virksomheden har annonceret en klimahandlingsplan og præsenteret et samarbejde om nye langdistance-brintbusser. Selskabet kører i øjeblikket pilotforsøg med elbusser på vejene


FlixMobility, der er moderselskab for de globale mobilitetsudbydere FlixBus og FlixTrain - i Danmark kører FlixBus til 48 byer i hele landet - har annonceret en klimahandlingsplan, der sigter mod 100 procent CO2-neutralitet i 2030. Til den tid agter FlixMobility at foretage alle bus- og togture, samt alle forretningsrelaterede processer, CO2-neutrale. På baggrund af klimaforandringerne ønsker FlixMobility at gøre endnu mere for bæredygtighed med støtte fra regeringer, virksomheder og samfundet som helhed.

Klimahandlingsplan 2030:


- Når de globale temperaturer stiger, og antallet af rejser med bil og fly stiger, står hele mobilitetsindustrien over for en enorm udfordring, siger André Schwämmlein - en af de tre stiftere af FlixMobility. De to andre er Daniel Krauss og Jochen Engert.

- Vi anerkender vores ansvar og vil være en del af den bæredygtige rejseløsning. Vi vil hjælpe med at forme fremtiden for mobilitet og blive verdens grønneste mobilitetsudbyder. I 2030 vil rejser med FlixBus eller FlixTrain være enten CO2-neutrale fra start eller blive kompenseret ved hjælp af CO2-modregning. Vi opfordrer beslutningstagere til at støtte os i denne vigtige mission og skabe de nødvendige betingelser for at give innovative virksomheder mulighed for at investere i bæredygtighed, siger André Schwämmlein. 

Store investeringer i grønne teknologier
Sidste år lancerede FlixBus verdens første langdistance-elbusser, der i øjeblikket kører på vejene i Tyskland og Frankrig. Ligesom alle FlixTrains drives disse højteknologiske busser med 100 procent grøn elektricitet leveret af Greenpeace Energy.

Hvor elektriske busser i øjeblikket kun er egnede til relativt korte afstande, matcher busser med brændselscelle-teknologi med fjernbuskørsel. Brændselscelledrevne køretøjer er i stand til at køre mindst 500 kilometer før tankning. Tankning i sig selv bør kun tage maksimalt 20 minutter, da brint i stedet for diesel fyldes på.

- Vi spørger konstant os selv, hvordan vi kan gøre langdistancerejser endnu mere bæredygtige, siger Daniel Krauss.

- Efter succesfuld lancering af tre fuldelektriske busser, ønsker vi nu at udvikle de første brændselscelle-drevne langdistancebusser for at sætte endnu en milepæl i mobilitetsudviklingen. Derudover arbejder vi på at tilføje busser, der drives af biogas, siger han.

Uanset om man taler om sortering af affald eller boykot af kaffekapsler - hvert lille skridt er vigtigt. For Jochen Engert har grøn adfærd på arbejdspladsen - og under forretningsrejser - altid været en no-brainer. Videokonferencer og rejser med bus eller andre former for kollektiv transport foretrækkes frem for mere forurenende rejsemidler.  

- Derudover har vi besluttet at kompensere for alle vores forretningsrejserelaterede emissioner, siger Jochen Engert.