NYHEDER 7. FEB 2018 KL. 10:08

Operatørskifte har givet stabil nordjysk togdrift

Af: Thomas Bech Hansen

Operatørskifte har givet stabil nordjysk togdrift

Massiv medarbejdervækst, fejl og nye samarbejdspartnere gav startvanskeligheder, da Nordjyske Jernbaner overtog regional trafik fra DSB i 2017. Nu ser direktøren optimistisk fremad


Den 6. august 2017 er en mærkedag i Nordjyske Jernbaners historie. Den dag overtog virksomheden med hovedsæde i Hjørring den regionale togdrift nord for Aalborg fra DSB. De efterfølgende seks måneder har været turbulente. Problemer med vedligehold og forsinkelser. Dobbelt så mange ansatte som tidligere. Og til sidst det positive – klargøring til nyt signalsystem i slutningen af 2018 og en, ifølge direktøren, tilfredsstillende rettidighed. - Vi kører næsten tre gange så mange kilometer, vi har fået dobbelt så mange ansatte og mere end dobbelt så mange tog. Det har været en stor opgave,” siger Peter Hvilshøj, direktør i Nordjyske Jernbaner. 13 nye togsæt er kommet til, og virksomheden er oppe på omkring 100 medarbejdere. Alt sammen for at servicere endnu flere passagerer i tråd med Region Nordjyllands femårige aftale med Transportministeriet om at varetage togdriften på strækningen mellem Skørping i syd og Hirtshals og Skagen i nord. Startvanskeligheder Perioden umiddelbart efter overtagelsen gav en række startvanskeligheder. I midten august indtraf for eksempel en fejl i myldretiden på et af de nye togs luftslanger, der udgør en del af togets affjedringssystem. Fejlen blev løst hurtigt, men kunne mærkes, fordi mange rejsende blev påvirket. Samtidig har de togrejsende oplevet gener, idet Banedanmark på grund af beskæring og Signalprogrammet har iværksat mere end 50 aften- og weekendspærringer. Nordjysk Trafikselskab og Nordjyske Jernbaner måtte derfor aflyse en række aften og weekendafgange og i stedet indsætte busser. Netop aflysningerne har været usædvanlige for Nordjyske Jernbaner, der tidligere har kunnet opretholde en smidig drift, fordi virksomheden selv varetog både tog og vedligehold af spor og sikkerhedsudstyr på sine strækninger. Efter overtagelsen er Banedanmarks spor en del af strækningerne, og der er altså kommet en part mere at koordinere med – en udfordring, der skulle tænkes fra bunden. - At overtage driften har givet større problemer end forventet. Vi havde forventet lidt mere af det samme, men det at skulle samarbejde med andre aktører gav større komplikationer. Banedanmark reparerer på skinnerne midt om natten, og også mens der kører tog. Det har vi ikke været vant til. Vi har måttet planlægge os ud af det, fordi fejl og forsinkelser ganske enkelt var ved at vælte hele vores virksomhed. Vi havde ingen erfaring i at overskue de komplikationer det gav, når togløbene pludselig stoppede midt på strækningen,” forklarer Peter Hvilshøj. Plads til at vente Godt et halvt år efter overtagelsen ser verden anderledes ud for Nordjyske Jernbaner, som nu er oppe på en rettidighed på 96 procent. Et helt ideelt tal ifølge direktøren. - Nu har vi fået alle støttefunktionerne på plads, og det kan mærkes. 96 procent er meget fint, fordi der så akkurat er plads til at vente på at få folk med, hvis der for eksempel ankommer et forsinket tog eller bus til Aalborg. Mange af passagererne skal jo videre nordpå, og vi er ansvarlige for, at hele trafikken hænger sammen. Det giver en anden fleksibilitet at stå for enden af et system frem for at være placeret midt i det hele,” siger Peter Hvilshøj, der ovenpå startvanskelighederne øjner yderligere forbedringer frem mod slutningen af 2018, når Nordjyske Jernbaner som den første operatør skal begynde at køre under det nye signalprogram. Resten af landet kommer med i 2024. - Vi kan godt kapere mere. Lige da vi overtog, pressede vi citronen i forhold til kapacitet og mandskab, men vi er kommet godt med nu.” Fakta: Overtagelse af nordjysk togdrift Den 6. august 2017 overtog Region Nordjylland trafikkøberansvaret fra Staten, hvilket betød at Nordjyske Jernbaner overtog den regionale togdrift fra Skørping til Frederikshavn fra DSB. Ved overtagelsen blev der indsat yderligere 13 nye Alstom LINT togsæt, der nu sammen med de 8 Desiro togsæt betjener strækningerne Skagen – Skørping og Hirtshals – Hjørring.