NYHEDER 7. FEB 2018 KL. 10:14

Lokofører efter 25 år i DSB: <br> Alle burde ryste posen

Af: Thomas Bech Hansen

John Larsen tog springet, da Nordjyske Jernbaner overtog den nordjyske togdrift fra DSB. Udsigten til nyt signalsystem og hverdagen i en mindre organisation har skærpet koncentrationen


I 2012 stod det klart, at Nordjyske Jernbaner stod til at overtage togdriften nord for Aalborg fra DSB indenfor 5 år. Det fik en af DSB’s garvede, nordjyske lokoførere til at tænke over fremtiden. - Jeg kunne jo godt se, hvor det bar hen, siger John Larsen, lokomotivfører og instruktør hos Nordjyske Jernbaner. Han tog springet i marts 2015 efter 25 år hos statsbanerne og godt to et halvt år inden driften skiftede hænder. Mangel på lokoførere Få måneder efter John Larsens jobskifte orienterede DSB sine medarbejdere i Nordjylland om konsekvenserne af overdragelsen af regionaltogstrafikken. Meldingen lød, at medarbejderne kunne beholde deres job med risiko for at måtte blive flyttet til en anden del af landet. For dem, der ønskede at blive i nærområdet, stod døren til Nordjyske Jernbaner åben. Det tilbud benyttede 13 lokoførere sig af. - Vi regnede med at få brug cirka 30 ekstra ansatte. Da vi lavede aftalen med staten og regionen var det afgørende for os, at de DSB-ansatte, der havde lyst til at komme over til os, de kunne komme det. De 13, der kom, syntes jeg var relativt få. Så vi uddannede 11 nye lokoførere selv, siger Peter Hvilshøj, direktør i Nordjyske Jernbaner. For John Larsen betød overgangen en omvæltning fra national mastodont til regional virksomhed på omkring 100 medarbejdere. - Der er kæmpe forskelle mellem DSB og Nordjyske Jernbaner. Alle burde ryste posen engang imellem og prøve noget nyt. Det er sundt for alle. Personligt er jeg selv begyndt at se tingene på en ny måde. Jeg mærker, at jeg skal stramme mig an igen, hvor jeg i en årrække måske kørte på rutinen. Som DSB-ansat i Frederikshavn, hvor jeg arbejdede, var der langt til den øverste ledelse i Telegade i Tåstrup. Jeg synes ikke, de var synlige nok for os ude på de små depoter. Her i huset ser vi hinanden hele tiden, og man har større indflydelse på sin hverdag, fortæller han. Nye udfordringer Nordjyske Jernbaner benytter t 8 Siemens Desiro og 13 Alstom Coradias LINT 41 togsæt. Samarbejde med Banedanmark om driften og tilvænning med de nye tog har også krævet en indsats af lokomotivførerne. - Det var en udfordring at lære to helt nye togsæt at kende. Som instruktør skal jeg kende dem bedre end gennemsnittet for at kunne lære fra mig. Men det er godt med mere afvekslende kørsel. Fra at køre hele dagen på Hirtshalsstrækningen, får jeg nu lov at køre mellem Frederikshavn og Aalborg, mellem Skagen og Aalborg og på nærbanen mellem Aalborg og Skørping. Vi har alle former og typer for signalgivning, så eleverne får fine udfordringer, fortæller John Larsen. En af de unge, nye lokoførere, som han lærer op for at håndtere de nye strækninger, er Rasmus Mogensen, der har sat kurs mod drømmejobbet. - Det har været en drengedrøm. Flere i min familie har arbejdet ved jernbanen, så jeg er miljøskadet, siger den 25-årige nørresundbyer, som begyndte i Nordjyske Jernbaner i december 2017 efter en uddannelse som maskinarbejder hos Aalborg Portland. Unge som ældre lokomotivførere forbereder sig til, at Nordjyske Jernbaner som de første skal operere under det nye signalsystem fra efteråret 2018. I oktober sættes driften således på standby i 16 dage, mens personalet får den sidste indlæring til systemet, der udrulles i resten af landet i 2024. - Sikkerhedsdelen fylder meget, og signalsystemet er det, jeg læser mest op på. For eksempel benytter jeg et program med sikkerhedsreglementet på min tablet, fortæller Rasmus Mogensen.



SENESTE NYT

NYHEDER 26. MAR 2024 KL. 13:04
Flere stiger på toget