NYHEDER 16. MAJ 2018 KL. 16:00

Letbanen opfylder buschaufførs drøm

Af: Thomas Bech Hansen

Letbanen opfylder buschaufførs drøm

Buschauffør kunne få drømmen om at køre tog opfyldt, fordi jobbet som letbanefører hverken kræver studenterhue eller lokomotivføreruddannelse


Da Aarhus Letbanes hidtil eneste rute åbnede i december 2017, gik en gammel drøm i opfyldelse for 55-årige Hans Peter Petersen, der havde kørt bus for Arriva siden 1999.  
 
- Jeg havde i en del år ønsket at køre tog. Lokomotivføreruddannelsen krævede dog uddannelse som smed eller en matematisk studentereksamen. Jeg havde ingen af delene. Så da jeg så opslaget om, at kravene til Letbanen kun var at være over 21 år og have kørekort B, sprang jeg til, fortæller Hans Peter Petersen, blandt kolleger H.P. 
 
Skuffende aflysning
I alt skal der bruges omkring 80 letbaneførere. Op imod 1000 har søgt om at blive en af dem. Og efter to samtaler og digitale sprog-, matematik- og personlighedstests var Hans Peter Petersen kommet igennem nåleøjet, klar til at sætte sig bag styrepinden på et af de nye Variobahn-togsæt fra schweiziske Stadler Rail. I første omgang som en af to testkørere i perioden fra maj til juli 2017. 
 
- Det kunne tage syv timer at komme fra universitetet til Aarhus H og tilbage igen, husker Hans Peter Petersen om italienske Ansaldos minutiøse udredning af fejl på radioudstyr, perroner og navigationsudstyr. Efter flere afblæste klarmeldinger, gik den stort anlagte premiere på Letbanen i vasken aftenen før premieren.
 
- Jeg var frygtelig skuffet og ked af det. Aftenen før kører jeg på testruten og gør de sidste detaljer klar, da jeg pludselig bliver bedt om at køre hjem, fordi det hele er sat på standby, fortæller Hans Peter Petersen.
 
Ikke to ens ture
Nu står dagligdagen for Hans Peter Petersen både på ture som letbanefører og opgaver med at oplære nye førere samt opkvalificere eksisterende – for eksempel til kørsel på den kommende strækning til Grenaa, der forventes klar senere i år. Og realiteterne på skinnerne lever fuldt ud op til drømmene om at køre tog.
 
- Der er ikke to ture, der er ens. Trafikken er anderledes, passagererne er forskellige. Bare tanken om at køre det her 32 meter lange tog, der vejer 43000 kilo med mulighed for mere end 200 mennesker om bord, det er helt fantastisk. Bare det at køre, give gas og mærke, hvordan det hele fungerer, det er virkelig sjovt. Jeg glæder mig til at køre til Grenaa. Så får vi lidt længere strækninger mellem stoppene at køre på.
 
Turister i egen by
Frustrationen var stor, da champagnen blev lagt tilbage på is og letbanestarten udskudt igen-igen tilbage i september. Ikke mindst hos aarhusianerne, der havde set frem til transport på skinner i byen for første gang siden sporvognene forsvandt i 1971. Så meget desto større er glæden tilsyneladende, nu hvor togene kører.
 
- Der er masser af lokale, der skal ud og prøve Letbanen. Turister, kalder vi dem. Det har været fantastisk positivt, og vi mærker en kæmpe opbakning, fortæller Hans Peter Petersen, der nyder at yde en god service for passagererne.
 
- Jeg er glad for, at jeg har et job, hvor jeg gøre noget for folk. Jeg vil altid gerne hjælpe, hvis jeg kan, og det kan man i det her job. Fra en tidlig alder satte jeg pris på arbejde, man kunne se et tydeligt resultat af. Som buschauffør eller nu som letbanefører kan man jo ikke se, jeg har været der. Men når jeg går hjem, så ved jeg, at jeg har gjort noget godt.
 
 
Fakta: Hvad kræver det at blive letbanefører?
 
For at blive letbanefører skal du:
(Kilde: Keolis og Aarhus Letbane)