NYHEDER 16. MAJ 2018 KL. 14:28

Letbaneoperatør er ovenpå efter hård start

Af: Thomas Bech Hansen

Letbaneoperatør er ovenpå efter hård start
Thomas F. Brændstrup, direktør i Keolis.

Operatøren bag Aarhus Letbane melder om næsten perfekt rettidighed efter fem måneders drift og ovenpå et turbulent efterår.


Tre datoer står som milepæle for Keolis, driftsoperatør for Aarhus Letbane: 23. september og 21. december i 2017 og 8. maj i år. Først kom aflysningen af en stort anlagt premiere, fordi Trafikstyrelsen i sidste øjeblik nægtede at godkende sikkerheden. Dernæst kom endelig det grønne lys. Og nu, efter knap fem måneders kørsel, kører togene med 99,95 procent rettidig drift på operatørsiden, mens tal fra Midttrafik viser en trafikvækst på strækningen Aarhus H til Skejby på 40 procent sammenlignet med den tidligere buslinje 1A.

- At vi er nået dertil, hvor vi er nu, har været en helt fantastisk proces. Det har været utroligt hårdt at være first mover på letbane i Danmark, men også en kæmpe oplevelse. Jeg ville gøre det hele om igen, også selvom det har givet nogle tæsk. Vi kan være stolte over de tog og det produkt, der i dag kører rundt i Aarhus, siger Thomas F. Brændstrup, direktør i Keolis.

De aktuelle succeser er tiltrængt for den hårdt prøvede letbane. Men efterårets problemer er endnu ikke et afsluttet kapitel. Transportminister Ole Birk Olesen iværksatte i februar således en undersøgelse, der skal undersøge, hvad der gik galt omkring forsinkelsen, herunder kommunikationen mellem Trafikstyrelsen, Aarhus Letbane og Keolis. Thomas F. Brændstrup ønsker ikke at uddybe sin holdning til sagen, før resultaterne af undersøgelsen foreligger til oktober.

Gør klar til Odder og Grenå
Senere i år ventes aktørerne omkring Aarhus Letbane at kunne tilføje endnu et hak i bæltet, når en ny linje til Odder åbner. Siden følger strækningen til Grenå. Forberedelsen er allerede i gang, og letbaneførerne øver sig i at håndtere tog af modellen Tango fra leverandøren Stadler Rail. I øjeblikket kører tog af modellen Variobahn på strækningen fra centrum af Aarhus til universitetshospitalet i Skejby.

- De skal have køreplanen ind under huden og præstere lige så flot som i indre by, siger Thomas F. Brændstrup, som har rekrutteret medarbejdere til to helt nye stillinger i transportsektoren: Letbanefører og styringsmedarbejder til letbanen.

- Det er en gave at starte en virksomhed fra bunden uden at være tvunget til at overtage nogen. Vi leder efter medarbejdere med det rette glimt i øjet. Personalet er meget sammensat med kvinder, mænd, forskellig etnicitet. Alt fra folk i tyverne til folk i tresserne. Fælles for alle er, at de vil letbanen, og at de ser værdien for hele Østjylland. Vi sætter pris på, at vores folk ser deres arbejde som mere end bare at få smør på bordet.


Fakta om Keolis og letbanen

  • Keolis Aarhus Letbane (KAL) er en selvstændig forretningsenhed, der refererer til Keolis Danmark
  • KAL driver selv forretningsområdet, men får support fra Keolis Danmark på en lang række områder, bl.a. HR, it og økonomi
  • KAL samarbejder med Letbaneselskabet, der ejes af Aarhus Kommune (50 pct) og Region Midtjylland (50 pct) om driften af Aarhus Letbane