NYHEDER 16. MAJ 2018 KL. 14:38

Sisse styrer trafikken på Letbanen

Af: Thomas Bech Hansen

Sisse styrer trafikken på Letbanen
Sisse Kristensen er styringsmedarbejder og indgår i et team på 12 personer.

Medarbejderne i kontrolrummet hos Keolis står for det kølige overblik og tænker hurtigt, når Aarhus Letbane skal holdes på skinnerne


Der er rigeligt af skærme at kigge på i kontrolrummet hos letbaneoperatøren Keolis. Her kan man se folk stå på togene ved stationerne. Der er kig til alle tænkelige afkroge via overvågningskameraer. Og små røde brikker på en sort baggrund viser, hvor trafikken ruller af sted lige nu og her.

Foran skærmene sidder Issa Hassan og Sisse Kristensen. De er styringsmedarbejdere i et team på 12 personer, som alle indgår i turnus. De er ansat til at holde øje på trafikken og bevare det kølige overblik. Siden starten på Letbanen i december 2017 har de løst de driftsproblemer, der kan opstå undervejs, mens togene kører.

- Det er spændende at være en del af noget nyt og være med til at starte det op. Tiltrækningen ved jobbet er at styre trafikken, disponere og finde løsningerne, hvis der opstår problemer, siger Sisse Kristensen, 30.

Klædt på til drift
Hun skulle egentlig have været social- og sundhedsassistent. Det var i hvert fald den uddannelse, hun gennemførte en måned inden starten hos Keolis i det såkaldte Operations Control Center (OCC).

- Et familiemedlem havde set opslaget og vidste, at jeg i virkeligheden ville noget andet, end jeg var uddannet til. Her bruger jeg mine kommunikationsevner. Jeg er spørgende, hjælpende eller udsteder en ordre, alt efter hvem jeg taler med. Det er meget koordinerende. Der er mange mennesker at tale med, for at få tingene til at hænge sammen, fortæller hun.

I alt brugte Sisse Kristensen seks uger på at forberede sig til virkeligheden bag tasterne og skærmene. I uddannelsen er mange scenarier blevet spillet igennem. Og bortset fra en kollision med en bil, har der ikke været større problemer i virkelighedens drift.

- Det er gået rigtig godt. Jeg havde frygtet, om det hele var klar. Men det er det, og vi har mange kunder. Det at folk benytter Letbanen betyder, at det, vi laver giver mening. Det er som regel en positiv oplevelse, og kun sjældent har der været problemer. Vi ser mest, at folk glemmer telefoner og tasker i køretøjerne.

Nye linjer, nye udfordringer
Efterhånden som Letbanen udvider, vil arbejdet få flere facetter. Lige nu kører togene i to spor på samme strækning – et ud og et hjem. Det ændrer sig, når flere linjer kobles på.

- Sker der forstyrrelser på Odderbanen, når den kommer i drift, kan det påvirke alle vores afgange, fordi vi på den nye strækning har krydsningsstationer at tage højde for. Der bliver større konsekvenser, og som det ser ud nu, er vi stadig to medarbejdere til at løse udfordringerne, siger Sisse Kristensen. Hun er dog klar til at arbejde både weekender og om natten for at få enderne til at mødes. Sådan har det i hvert fald været indtil nu.

- Vi har omkring 10 forskellige vagter, men det passer med en 37 timers uge. Det er okay. Det er sådan, det er.

 

Krav til styringsmedarbejdere:

  • Styringsmedarbejdere til kontrolcenteret i Keolis Aarhus Letbane indgår i et team på 12 medarbejdere, der arbejder i turnus
  • Omkring 150 har søgt jobbet, der som minimum kræver, at man er mindst 21 år gammel og kan opfylde Trafikstyrelsens helbredskrav til jernbanepersonale