NYHEDER 21. JUN 2019 KL. 11:15

Ny køreplan giver nordjyderne mange fordele

Af: kollektivtrafik

Ny køreplan giver nordjyderne mange fordele
Passagerer i den kollektive transport i Nordjylland får bedre forbindelser - eksempelvis med Nordjyske Jernbaner.

Da Nordjyllands Trafikselskab (NT) og Nordjyske Jernbaner (NJ) overtog den regionale togdrift i august 2017 var det med ambitionen om at tilbyde nordjyderne mere tog for de samme penge. Med den nye køreplan, der træder i kraft 11. august, er målet næsten nået. Samtidig øges busbetjeningen i Vestkommunerne markant, hvilket er første skridt på vejen til et nordjysk hovednet med timedrift på alle ugens dage


Køreplanen, som træder i kraft 11. august, samler Nordjylland og binder den kollektive trafik sammen. Implementeringen af det nye signalsystem på togstrækningerne har betydet en højere regularitet og dermed givet mulighed for at øge antallet af direkte afgange, hvilket naturligt kalder på en tilpasning af lokale og regionale ruter, der kobler op på hovednettet i Nordjylland. Samtidig har regionen og de fire kommuner i vest investeret 16 millioner kroner i en udbygning af hovednettet for at sikre timedrift alle ugens dage.

En bedre sammenhængende kollektiv trafik
Hos Nordjyllands Trafikselskab er der blevet arbejdet hårdt på at få puslespillet til at gå op, så nordjyderne fra august får alle fordelene fremfor først til december 2019, hvor togkøreplanerne normalt justeres. Med implementeringen af det nye signalprogram er det muligt at lave en togkøreplan, hvor der er langt flere direkte afgange mellem de større byer i region Nordjylland.

- Da vi overtog den regionale togdrift i 2017, var det med en klar ambition om at give nordjyderne mere tog for pengene og ikke mindst flere direkte afgange mellem de større byer i regionen. Med den nye køreplan så øger vi antallet af afgange med 10% og opgraderer samtidig hovednettet i vest. Dertil kommer en tilpasning af lokale og regionale ruter for at sikre, at den kollektive trafik kommer til at hænge bedst muligt sammen. Så vi er rigtig godt på vej til at sikre nordjyderne en frekvent og sammenhængende kollektiv trafik, siger Nuuradiin Hussein, der er bestyrelsesformand for NT.

I forhold til togene er det specielt på strækningen Frederikshavn - Hjørring, hvor halvtimesdriften udvides, og den nuværende halvtimes drift mellem Hjørring og Aalborg fortsætter som i dag. Det betyder, at der igen vil være direkte tog mellem Skagen og Aalborg hver time uden skift. Det samme kommer også til at gælde mellem Hirtshals og Aalborg på alle hverdage.

Regionale kunder høster de største fordele
Siden sommeren 2018 har DSB ikke haft gennemgående lyntog i Nordjylland. I stedet har kunderne skulle skifte i Aalborg for at komme videre ud i Danmark, og det bliver ikke anderledes med den nye køreplan.

- De forbedringer, der ses i den nye køreplan tilgodeser først og fremmest de kunder, der rejser indenfor regionen, og det vil sige 90 procent af vores kunder. De får flere direkte afgange og hurtigere rejsetid. Konsekvensen af dette er, at skiftetiderne i Aalborg øges. Her kan passagerer ind og ud af Nordjylland med fordel rejse videre ud af regionen med Intercity fremfor lyntog og rejse ind i regionen med lyntog fremfor Intercity. Så vil skiftetiden være højst syv minutter, siger Mette Henriksen, der er chef for kunder og salg hos NT.

Ændrede togkøreplaner betyder desuden, at mange regional og lokalruter får nye afgangstider for at sikre en bedre sammenhængende kollektiv trafik i Nordjylland.

Øget busbetjening i Vestkommunerne
Region Nordjylland samt kommunerne Thisted, Morsø, Jammerbugt og Vesthimmerland udruller Hovednet Vest som et tre‐årigt forsøgsprojekt. Regionen og kommunerne har sammenlagt afsat 16 millioner kroner til udvidelsen. Det betyder, at der bliver flere afgange på en række større ruter i det vestlige Nordjylland, som for eksempel rute 57 (Løgstør – Hobro), rute 70/970X (Aalborg – Thisted), rute 71/200 (Aalborg – Pandrup), rute 90 (Hanstholm – Thisted) og rute 52/951X/960X (Aalborg ‐ (Aars - Farsø) ‐ Aalestrup).

- Hovednet Vest er første skridt i udmøntningen af NTs ambition om et hovednet i regionen med timedrift på alle ugens dage. For at gøre nordjyderne opmærksomme på, hvor let det er at komme frem til hovednettet. så starter vi samtidig en kampagne under temaet ”Vi rejser sammen”. En vigtig del af kampagnen er, at det bliver gratis at benytte Plustur fra 11. august og 3 måneder frem. Det er vores håb, at mange flere nordjyder får øjnene op for, hvor fleksibel den kollektive trafik er, siger Mette Henriksen.

Plustur er et tilbud, som kan benyttes i de tilfælde, hvor bussen eller toget ikke kører hele vejen. Det er en ordning, som sikrer, at kunder kan blive koblet på den næste bus eller tog ved, at de bliver kørt fra adresse til stoppested eller fra stoppested til adresse. Plustur fremsøges, bestilles og betales via Rejseplanen.dk eller via app’en MinRejseplan. Plustur tilpasses afgangs‐ og ankomsttiderne på bus og tog (dog ikke natbusser og nattog) og tilbydes kun, hvis Plusturen kan kombineres med bus og/eller tog. Normaltaksten er en fast pris på 22 kroner pr. tur, hvilket svarer til en to‐zoners billet med almindelig kollektiv trafik, og er ens i hele Nordjylland.

Nordjyllands Trafikselskab peger på, at passagerdata er gennemgået minutiøst i hele regionen for at belyse passagerstrømmene. Det har betydet nogle nedjusteringer i Thisted og Aalborg på grund af for lav benyttelse.

De nye køreplaner, der gælder fra 11. august, kan findes på www.nordjyllandstrafikselskab.dk og fremsøges på www.rejseplanen.dk.