NYHEDER 25. JUN 2019 KL. 23:00

NT: Mobilitetsselskabet i aktion

Af: Mikael Hansen

Mobilitetsselskabet i aktion
Thomas Eybye Øster, direktør for Nordjyllands Trafikselskab

Thomas Eybye Øster har nu været direktør for Nordjyllands Trafikselskab i lidt over et år. Her sætter han nogle ord på, hvordan de nordjyske parter er i gang med at realisere idéen om at drive et mobilitetsselskab i et område, hvor der generelt er langt mellem husene.

 

Var det et voveligt spring at tage, da Thomas Øster søgte og fik jobbet som direktør for Nordjyllands Trafikselskab (NT) for lidt over et år siden?

Han syntes dengang, at projektet med at ændre NT fra et trafikselskab til et mobilitetsselskab var meget spændende, og det synes han stadig.

Den rigtige side af bordet!

”Nogle har sagt til mig, at det var godt, at jeg kom over på den rigtige side af bordet”, hvad det så skal betyde”, siger Thomas Øster som en indledende bemærkning i dette interview med informationsportalen kollektivtrafik.dk.  Thomas Øster var i længere årrække ansat i Arriva-koncernen, først som udviklingsdirektør i Arriva Danmark, siden som adm. direktør i samme selskab, indtil han blev ansat i Arriva internationale hovedkontor i London.  Nu er han kommet hjem til Nordjylland, hvor han oprindeligt stammer fra.

”Jeg tror det er vigtigt at få sådan én som mig over på den rigtige side af bordet, de erfaringer jeg har fra operatørbranchen er en vigtig bagage. I virkeligheden er trafikselskaber og operatører enige om det meste, og vi er i hvert fald enige om målet: Flere kunder i kollektiv trafik og flere glade og tilfredse kunder.”

 

Det nordjyske politiske fodslag

Den politiske styring fylder noget mere i Thomas’ nuværende hverdag, men er egentlig ikke et nyt eller ukendt element.

”NT har heldigvis et særdeles godt og konstruktivt samarbejde med alle vores ejere – Region Nordjylland og de 11 nordjyske kommuner. Alle er enige om den vej, vi skal, i den praktiske hverdag handler det som om at finde gode løsninger, og her vises der stor fleksibilitet og forhandlingsvilje”, forklarer Thomas Øster.

Processen i forbindelse med visionen om at gøre NT til et mobilitetsselskab illustrerer holdningerne på bedste måde: ”Alle er med på, at vi skal have trafikale ambitioner, at vi skal gøre noget, der er relevant for borgerne, men også, at et trafikselskab både skal være offentlig service og forretning”, siger Thomas Øster.

Han er klar over, at NT er kendt for det gode samarbejde med ejerkredsen, men han advarer mod at gøre det til et glansbillede. ”Vi skal ligesom alle andre arbejde hårdt for de gode løsninger”, konstaterer han.

 

Implementeringsfasen

Thomas Øster karakteriserer det seneste år som en intensiv implementeringsfase i NT.

”En lang række initiativer var sat i gang, men kun få var sat i drift, da jeg begyndte i NT”, forklarer Thomas Øster. ”Vi har lanceret vores egen billet-app, som er blevet særdeles godt modtaget af kunderne. Vi har samtidig udfaset SMS-billetten, som har været et vigtigt trin på den digitale vej, men nu har vi et bedre produkt, og så var det tid at lukke.”

Et vigtigt projekt er lanceringen af ”Min rejseplan” for præcis et år siden – en udvidet version af Rejseplanen med taxi og samkørsel som en del af søgemulighederne.

Thomas Øster siger: ”Min Rejseplan er et meget vigtigt produkt for os – det er vel en slags bevis på, at vi mener det alvorligt med at være et mobilitetsselskab. Kunderne har taget Min Rejseplan til sig. Og det beviser efter min mening, at kunderne er på vej med en bredere opfattelse af kollektiv trafik – netop den tanke, som ligger bag ideen om at være et mobilitetsselskab.”

Et andet centralt projekt er PlusTur – muligheden for at klare den første og den sidste strækning som en integreret del af den kollektive rejse. ”PlusTur er én af den slags succeser, som skal kæmpe langt og længe for”, siger Thomas Øster. ” Det er en succes, men nok på et lavere niveau end forventet. Bagklog kan man altid være, men 50.000 årlige PlusTur-rejser var overoptimistisk. Vi er nu kommet op på 5.000 årlige rejser, og den gode nyhed er at tallet hele tiden vokser.”

 

Succes med regional jernbanetrafik

På trods af mange større og mindre vanskeligheder er den regionale overtagelse af den regionale togtrafik en markant succes for NT, Region Nordjylland og Nordjyske Jernbaner.

Thomas Øster forklarer: ”Kunderne har taget virkeligt godt mod det nye togkoncept, selv om det har været amputeret fra starten. Mange forudsætninger viste sig ikke at holde mest på grund af forsinkelser af bl.a. det nye signalsystem. Det har betydet begrænsninger i togdriften af mange årsager. Her til august kan vi for første gang sætte en køreplan i drift, som næsten opfylder den oprindelige vision.”

Én af de forudsætninger, som ikke var opfyldt på forhånd, var jernbanens nye signalsystem. Det blev sat i drift på strækningen Frederikshavn-Støvring i oktober 2018 efter to ugers lukning af banetrafikken. Og nu fungerer signalsystemet upåklageligt – som det eneste sted i landet.

”Jeg vil gerne give Nordjyske Jernbaner en kæmpe-ros for deres fænomenale indsats for at få signalsystemet implementeret på rekordtid. Og vi ser altså de gode resultater nu: Regulariteten bliver hele tiden bedre”, konstaterer Thomas Øster.

 

Interviewets andet del følger i næste uge her på portalen



SENESTE NYT

SENESTE PUBLIKATIONSLISTE