KTF Transmision
NYHEDER 23. JAN 2023 KL. 10:45

SJ vil forlænge nattog til Berlin - Snälltoget protesterer

Af: Niels Bak Henriksen


SJ planlægger at forlænge sit nattog Stockholm-Hamborg til Berlin i sommerhalvåret. I forvejen kører Snälltoget også nattog på strækningen, og det får nu selskabet til at beskylde SJ for ulige konkurrence. Begge tog standser undervejs i Danmark


Siden efteråret har SJ kørt nattog mellem Stockholm og Hamborg. Fra april planlægger det svenske togselskab nu, at passagererne kan sove lidt længere og i stedet stå ud i den tyske hovedstad Berlin.


Dermed får også passagerer fra Danmark nu to nattogsmuligheder mod Berlin. I forvejen kører Snälltoget nemlig på samme rute seks dage om ugen i samme periode. Begge linjer standser undervejs i Danmark, om end det for især SJ’s vedkommende er ud på de små timer.


- Vi har jo kunnet se, at de forbindelser, som findes i dag, i princippet er fuldt bookede om sommeren, både nattog og dagtog, hvor man skal skifte. I sommeren 2022 så vi, at svenskerne havde svært ved at komme ud i Europa, siger Dan Olofson, der er chef for udbudt trafik i SJ, til Dagens Nyheter.


Han understreger, at den endelige beslutning mangler endnu, men at planerne er langt fremme og sandsynligvis bliver ført ud i livet. Togene er da også allerede lagt ind i køreplanerne på SJ’s hjemmeside, men der er ikke åbnet for billetsalget endnu. Det forventer han sker omkring 1. februar.



I første omgang vil toget blive forlænget til Berlin sommeren over.


- I sidste ende må se, om det er noget, vi kan gøre rentabelt. Vi skal kunne sælge billetter, som dækker omkostningerne. Det er det, som skal besluttes samtidig med, at alt skal på plads til tiden. Men vi har selvfølgelig forberedt den her mulighed og er præcis i slutspurten med det, siger han.



Snälltoget: Ulige konkurrence

Udmeldingen fra SJ får konkurrenterne hos Snälltoget til at rynke brynene. Selskabet, der kører på rent kommercielle vilkår, har i mere end et årti kørt nattog mellem Sverige og Berlin i højsæsonen - de sidste par år gennem Danmark med stop i Københavnsområdet også.
¨
- Vi er positive over for konkurrence, men modstandere af konkurrence på ulige vilkår, siger Snälltogets markedschef Marco Andersson til det svenske branchemedie Järnväger.nu.


- Når SJ får tilskud fra Trafikverket til at køre nattog til Hamborg og så begynder at køre nattog til Berlin i direkte konkurrence med Snälltoget, synes vi ikke, at vilkårene er lige. Vi kører vores trafik på kommerciel basis. Vi lever af billetindtægterne, mens SJ bliver betalt for at køre en del af vejen og er betydeligt mindre afhængige af passagerer og billetsalg, end vi er, siger han.



SJ afviser

Men forlængelsen til Berlin sker på rent kommercielle vilkår bedyrer Dan Olofsson.


- Det er strækningen Stockholm-Padborg, som er støttet i cirka otte af årets måneder, men alle omkostninger og indtægter bliver dokumenteret over for Trafikverket for at sikre, at der ikke sker nogen krydssubsidiering, siger han.


SJ’s nattogsdrift er i udgangspunktet en blanding af støttet og kommerciel drift. Dels er det kun strækningen gennem Sverige og Danmark, som støttes, mens kørslen i Tyskland skal tjene sig selv hjem, fordi EU-reglerne forbyder landene at støtte tog uden for egne grænser, og tyskerne ikke vil subsidiere nattog. Og dels dækker støtten kun omkring otte måneder af året, mens toget skal hvile i sig selv om sommeren, netop for ikke at give ulige konkurrence med Snälltoget, som kører i samme periode. Til gengæld er SJ forpligtet til at køre på alle ugens dage i støtteperioden.


Marco Andersen medgiver, at der i højsæsonen formentlig er passagerer nok til begge forbindelser, og at afgangstidspunkterne også gør, at Snälltoget er mere attraktivt for passagerer fra Skåne og Københavnsområdet, mens SJ’s mere henvender sig til folk omkring Stockholm. Alligevel er han kritisk.


- Det var næppe regeringens hensigt med udbuddet af nattogstrafik til Hamborg, at det selskab, som vandt, skulle køre til Berlin. SJ’s beslutning indebærer, at staten tvært imod regeringens beslutning støtter konkurrerende trafik, og det er vi kritiske over for, siger han.


- Havde SJ valgt at køre til Köln, havde vi ikke set det som et problem, men nu vælger SJ at køre til samme destination som os, og så er det problematisk.



Ville have foretrukket Køln

Og faktisk ville SJ også hellere have forlænget toget til Köln. Det var bare ikke muligt at få en attraktiv kanal.


- Vores ambition er at komme til en destination sydpå, hvor der er mange videre forbindelser. Men jernbanerne er så tilpas belastede, og vi kan ikke nå det, når det gælder Köln. Der når vi knapt ned, inden vi skal vende toget, siger Dan Olofsson.
- Derfor har vi i stedet set mod Berlin, som også er et vigtigt knudepunkt og en stor destination for svenske turister.


Han holder dog døren mod Köln åben i fremtiden.


- Nu lader det til, at vi kommer til at køre til Berlin i sommer og det bliver i så fald en prøveperiode. Vi har ikke opgivet Köln, men det kræver helt andre køreplaner. Vi overvejede også at blive i Hamborg, og det kan også være, det bliver sådan fra 2024, hvis ikke Berlin falder godt ud, siger han.


Foreløbig planlægger SJ at køre til Berlin sommeren over. Ud over forlængelsen af ruten oplyser SJ i øvrigt, at selskabet arbejder på at anskaffe sig nogle brugte restaurantvogne til brug på ruten.


Tog og jernbaner