ANALYSE/REPORTAGE 10. OKT 2018 KL. 22:23

Aalborg kører fra letbane til BRT

Af: kollektivtrafik

Aalborg kører fra letbane til BRT

Aalborg forsøgte i lang tid at få etableret en letbane til afhjælpning af den stigende trængsel på de aalborgensiske veje. I 2015 faldt projektet til jorden på grund af manglende politisk prioritering på Christiansborg. Siden har Aalborg i stedet arbejdet på at etablere en BRT-løsning. Det fortalte projektchef Helle Bøhl-Møller om på den netop overståede Kollektiv Trafik Konference i Korsør

- Med BRT-løsningen får vi en fuldgod erstatning for letbanen og opnår samtidig en reduktion i investeringen fra 1,7 milliarder kroner til godt 500 millioner kroner, fortalte Helle Bøhl-Møller på konferencen.


- Financieringen fordeles med ca. 245 millioner kroner til Aalborg Kommune, 250 millioner kroner fra Staten og 15 millioner kroner fra Region Nordjylland, forklarede hun.


Anlægsperioden kommer til at strække sig fra 2019 til 2022 med hovedvægten af anlægsarbejderne i 2020 og 2021. I forhold til letbane-løsningen bliver der tale om langt mindre indgreb i byrummet med mindre arealinddragelse. Samtidig giver BRT-projektet anledning til renovering og modernisering af flere af byens pladser, så BRT-løsningen også bidrager til en bedre by på længere sigt.


- Med BRT-løsningen får vi dækket byens behov også ved spidsbelastning. Den maksimale passagerkapacitet bliver ca. 2.500 passagerer i timen, og det er rigtig godt i forhold til investeringen, fastslog Helle Bøhl-Møller og fortsatte:


- Samtidig får vi mulighed for at styrke byens grønne profil. Vi har endnu ikke lagt os fast på den tekniske løsning til busserne, men vi vil naturligvis vælge den løsning, hvor vi får mest miljø for pengene.



Aalborg har blandt andet hentet inspiration til BRT-løsningen fra Malmö Expressen. Her har Skånetrafikken siden 2014 kørt med 15 dobbelt-ledbusser på 24 meter af typen VanHool Exqui.City med biogas-elektrisk drivline. Busserne er forløbere for en stribe hel-elektriske VanHool Exqui.City, der efter planen sættes i drift i 2021.


Fakta om Aalborgs BRT-løsning:



  • 11 km rute med 22 stationer fra Væddeløbsbanen i vest til Nyt Aalborg Universitetshospital i øst

  • Egen kørebane med prioritet i vejkryds, så hele ruten kun tager ca. 32 minutter at køre

  • Busserne bliver op til 25 meter lange med plads til 150-200 passagerer samt cykler og barnevogne

  • Specificeres til hurtig ind- og udstigning - typisk under 20 sekunder

  • Hastighed på op til 50 km/t - i gennemsnit 21-22 km/t med ca. 7,5 minutter mellem busserne

  • Kører på en jævn overflade uden huller og bump

  • Udstyres med miljøvenlige motorer til bæredygtig drift

  • BRT-forbindelsen forventes at åbne i 2023



SENESTE NYT

SENESTE PUBLIKATIONSLISTE