NYHEDER 5. DEC 2018 KL. 09:55

Brancheforening i høringssvar: Busbaner er til busser

Af: kollektivtrafik

Med en ny bekendtgørelse vil VLAK-Regeringen gøre det muligt at tillade, at lav- og nulemissionsbiler kan køre i busbanerne fra 1. januar 2019. I et høringssvar peger brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik på, at det vil få negativ betydning for bussernes hastighed i byerne, og ikke mindst deres mulighed for at kunne overholde kørerplanen


Dansk Kollektiv Trafik peger på, at flere store samfundsmæssige udfordringer kan imødegåes med det samme indsatsområde. Det gælder blandt andet den kollektive trafik. Hvis flere vælger den kollektive trafik til, så vil trængslen på vejene blive mindre og gøre persontransport mere energieffektivt.

Dansk Kollektiv Trafik skriver:

God fremkommelighed for busserne i byerne er en af de måder, hvorpå vi kan gøre den kollektive trafik attraktiv for trafikanterne. Og til det formål er separate busbaner, altså vejbaner som kun må benyttes af busser, en afgørende nødvendighed.

Med en ny bekendtgørelse vil regeringen imidlertid gøre det muligt at tillade, at lav- og nulemissionsbiler kan køre i busbanerne fra 1. januar 2019. Hos os er der ingen tvivl om, at det vil få negativ betydning for bussernes hastighed i byerne, og ikke mindst deres mulighed for at kunne overholde kørerplanen.

Og hvordan skal reglerne håndhæves? Hvordan ser man med det blotte øje forskel på en elektrisk golf og en benzindreven golf?

Vi bakker op om den grønne omstilling, men det skal ikke ske på bekostning af en transportform, som er uundværlig i kampen mod trængsel på vejene. Grøn omstilling af transporten skal gerne føre til mere kollektiv transport og ikke mindre.

 

Interesserede kan læse høringssvaret her: