NYHEDER 4. OKT 2023 KL. 15:28

De første nye metrotog kører testkørsel mellem Sydhavn og Valby

Af: kollektivtrafik

I sidste uge blev de første metrotog sendt for at teste sporene mellem Havneholmen og Ny Ellebjerg (det kommende København Syd). Dermed har Metroselskabet nået endnu en milepæl i forhold til udvidelsen af metrolinjen M4 mod Sydhavn og Valby


Til at begynde med kører to metrotog ved egen kraft på skinnerne mellem de fem nye stationer, der udgør forlængelsen af metrolinjen M4 til Sydhavn og Valby. Testkørslerne - også kaldet dynamiske tests - er en vigtig milepæl frem mod åbningen af metroforlængelsen, der i 2024 vil forbinde Valby og Sydhavn med Vesterbro, City, Østerbro og Nordhavn.

- Udbygningen af vores metro er med til at fremtidssikre København med mere sammenhæng, ren luft og mindre trængsel. Med koblingen til Cityringen, linjen til Nordhavn og i fremtiden et af Danmarks vigtigste trafikknudepunkter København Syd, bliver M4 ikke bare en ny ”hverdagsven” for beboerne i Sydhavn og i Valby - men for alle rejsende til og fra København. 10 minutter fra Rådhuspladsen til København Syd - det er dét, en storby skal kunne, siger overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S).

Når den nye sydlige del af M4 bliver taget i brug i 2024, kan man direkte rejse mellem Orientkaj i nord og den kommende station København Syd (nuværende Ny Ellebjerg). Undervejs kan man skifte til M3 Cityringen på seks stationer og M1/M2 på Kongens Nytorv.

Omfattende tests af tog og systemer
Under første fase af testkørslerne testes der blandt andet for, om de førerløse tog kommunikerer korrekt med Metroen's styresystem og en række undersystemer. Her handler det først og fremmest om at sikre, at togene kan stoppe og køre, og at alle sikkerhedssystemer og nødstop-funktioner fungerer. Derudover testes ventilationssystemer, perrondørenes åbne- og lukkefunktion og en række andre funktioner.

Til at begynde med styres togene ved lav hastighed af en togfører, men gradvist bliver systemerne testet ved højere hastigheder. Senere i testfasen kører togene også uden fører.

- Testkørsel i tunnellerne er en kæmpe milepæl i arbejdet med at anlægge forlængelsen af metrolinjen M4, og i disse dage fejrer vi sammen med vores entreprenører det gode resultat. Samtidig arbejdes der stadig på de underjordiske stationer, hvor vi blandt andet installerer rulletrapper og elevatorer, ligesom vi er gået i gang med at etablere stationspladser. Jeg glæder mig til, at vi fra næste år kan give vores eksisterende og kommende kunder endnu mere effektiv og klimavenlig metro i verdensklasse, siger Rebekka Nymark, der er direktør i Metroselskabet.


Når linjen til Sydhavn og Valby åbner i 2024, vil knap 75 procent af borgerne i København og på Frederiksberg have gåafstand til en metro- eller togstation.

 



Letbaner/Metro/S-tog