NYHEDER 12. MAR 2018 KL. 11:00

De fynske busser kører til tiden

Af: FynBus

De fynske busser kører til tiden
Foto: Robert Wrengler

Der er mange myter i den kollektive trafik. Én af de tilbagevendende myter er, at busserne altid er forsinkede og derfor ikke er til at stole på. FynBus’ nyeste rettidighedsmålinger viser dog, at der ikke er hold i disse myter trods omfattende gravearbejde i og omkring Odense. Busserne kører i stor udstrækning til tiden.


FynBus har GPS-udstyr i alle sine busser, og udstyret sladrer om køretider og forsinkelser. GPS-udstyret gør det muligt for FynBus at holde øje med bussernes rettidighed. Ambitiøse mål for rettidighed Målsætningen for de fynske bussers rettidighed er ambitiøs. Mindst 90 procent af stoppestedsankomsterne på de forskellige ruter skal ske til tiden. Samtidig er der en målsætning om, at 96 procent af alle afgangene fra startdestinationerne skal ske rettidigt. Det samme gælder for ankomster til endestationerne. De nyeste rettidighedsmålinger, for september 2017 til februar 2018, viser, at busserne i vid udstrækning kører til tiden. FynBus definerer rettidighed som forsinkelser på mellem 0 til 5 minutter. Bybusserne i Odense • 93 procent af alle stoppesteder blev passeret rettidigt • 99 procent af alle busser afgik rettidigt fra startdestinationen • 93 procent af alle busser ankom rettidigt til endestationen De regionale busser • 91 procent af alle stoppesteder blev passeret rettidigt • 98 procent af alle busser afgik rettidigt fra startdestinationen • 92 procent af alle busser ankom rettidigt til endestationen Tallene dækker over, at der er variationer henover døgnet, idet der kan forekomme forsinkelser i myldretiden på hverdage som følge af trængsel og vejarbejde. Godt resultat under vanskelige vilkår Ud fra de givne vilkår i og omkring Odense vurderer FynBus, at tallene er særdeles tilfredsstillende. Hver gang FynBus gennemfører et køreplanskifte og udgiver en ny køreplan, ligger detaljerede GPS-data og input fra ruternes chaufførrepræsentanter til grund for planlægningsarbejdet, der typisk foregår to gange om året, men som er tilpasset behovet, der i Odense er større end sædvanligt på grund af letbanearbejdet.