NYHEDER 4. SEP 2025 KL. 10:57

DSB melder om god fremdrift i investeringer

Af: kollektivtrafik

I sin halvårsrapport for årets første seks måneder beskriver DSB sin investering i en omfattende fornyelse af togflåden for fjern- og regionaltog, som i de kommende år vil komme til at bestå af nye, moderne, elektriske og mere klimavenlige tog. Herudover forbereder DSB omlægning af den nuværende S-bane fra en traditionel bybane til et fuldautomatisk, førerløst transportsystem


Når det gælder de nye IC5-eltogsæt har kundevækst og større efterspørgsel på togrejser betydet, at DSB har fremrykket bestillingen af yderligere 50 IC5-eltogsæt. Den samlede ordre lyder er dermed på i alt 153 eltogsæt. Der er tale om det største togindkøb i dansk historie.

Togproducenten Alstom skal levere de nye IC5-eltogsæt og stå for vedligeholdelsen af dem på to nye værksteder i Aarhus og København.

Det forventes, at de første IC5-eltogsæt vil blive sat i passagerdrift i begyndelsen af 2027.
 
Når det gælder EC-togvogne har DSB bestilt 240 EC-togvogne og 16 styrevogne - i alt 16 vognstammer - hos den spanske leverandør Talgo. Vognstammerne skal trækkes af EB-ellokomotiverne. Både togvogne og ellokomotiver er godkendt til at køre i Danmark og Tyskland og skal indgå i DSB’s internationale trafik. Syv vognstammer forventes at blive indsat i passagerdrift i slutningen af året.

Når det gælder S-togene i Hovedstadsområdet bliver Fremtidens S-tog fuldautomatiske. De forventes påbegyndt sat i drift i løbet af 2032. DSB har sat gang i to udbud og forventer at kunne tildele kontrakten på de nye S-tog i slutningen af året og på de understøttende systemer til fuldautomatisk drift i 1. halvår 2026.

Der er tæt samarbejde med Banedanmark om overtagelsen af S-banens infrastruktur i 2027.

Nye værksteder bliver centre for vedligehold
DSB er i forbindelse med investeringerne i nye tog i gang med at etablere tre nye værksteder i henholdsvis København, Næstved og Aarhus til reparation og vedligeholdelse af den nye togflåde. Byggeriet af de tre værksteder forløber planmæssigt, og DSB melder, at værkstedet i København er færdiggjort, og at Alstom er rykket ind med sin organisation.

I juli har DSB fået overdraget det nye værksted i Næstved fra entreprenøren. Værkstedet skal anvendes til de nye EC-togvogne, EB-ellokomotiverne og dobbeltdækkervognene. Det er planen, at flytningen fra værkstedet på Otto Busses Vej i København starter i begyndelsen af næste år, så operationel drift af det nye værksted kan ske i løbet af 2026.

Byggeriet af værkstedet i Aarhus går planmæssigt og forventes overdraget fra entreprenøren i 2026 og taget i drift i 2027.

I Frederikssund (Vinge) er planlægning, indledende myndighedsbehandling, geotekniske undersøgelser, lokalplansforberedelse, arealopkøb og udbud af byggeriet af et værksted til de kommende førerløse S-tog påbegyndt. Det nye værksted skal sikre effektiv vedligeholdelse og gode rammer for medarbejderne.
 

 



Tog og jernbaner