NYHEDER 22. OKT 2025 KL. 15:01

EU-Parlamentet har vedtaget at modernisere kørekortreglerne

Af: kollektivtrafik

Tirsdag vedtog ert flertal i EU-Parlamentet en række ændringer, der vil modernisere EU-landenes kørekort. Målet er at opnå større sikkerhed i trafikken på vejene i EU. Tirsdagens afstemong betyder blandt andet, at kørekort får en gyldighed på 15 år, at ser skal introduceres en prøveperiode på mindst to år for nye førere, at digitale kørekort kan erstatte fysiske kort og anvendes i hele Europa, og at det ikke skal være muligt at slippe for frakendelser af kørekort i udlandet 


Beslutningen, der har som formål at øge trafiksikkerheden og reducere antallet af uheld på vejene i EU-landene, kan ses i forhold til, at knap 20 000 mennesker mister livet ved ulykker på EU's veje.

Nye krav til køreuddannelsen
For fremover at få et kørekort skal en køreprøve inkludere viden om risici for blinde vinkler, førerassistentsystemer, sikker åbning af bildøre og risici ved distraherende mobiltelefonbrug. Som følge af krav fra et flertal af EU-Parlamentets medlemmer vil en ny uddannelse og nye prøvekrav lægge større vægt på risikobevidsthed om fodgængere, børn, cyklister og andre bløde trafikanter.

Gyldighed og helbredstjek
Kørekort skal være gyldige i 15 år for motorcykler og biler, men EU-landene vil have mulighed for at sænke gyldighedsperioden til 10 år, hvis et kørekort bruges som nationalt ID. Kørekort til lastbiler og busser vil være gyldige i fem år. EU-landene kan reducere gyldighedsperioden for personer på 65 år eller derover for at kræve hyppigere lægeundersøgelser eller genopfriskningskurser til kørekortsindehavere.

For at opfylde kriterierne for at kunne modtage sit første kørekort, eller ved ansøgning om fornyelse, skal en fører gennemgå en lægeundersøgelse, hvilket inkluderer synsprøver og undersøgelser af førerens kardiovaskulære tilstand - det handler om blodomløbet og dermed risikoen for eksempelvis blodpropper. EU-landene kan vælge at erstatte lægeundersøgelsen for bilister og motorcyklister med selvevalueringsskemaer eller andre evalueringssystemer, der er udviklet på nationalt niveau.

Nye førere og ledsaget kørsel
For første gang vil EU introducere en prøveperiode på mindst to år for uerfarne førere, som dermed vil blive underlagt strengere regler og sanktioner for kørsel i alkoholpåvirket tilstand, manglende brug af sikkerhedsseler eller barnefastholdelsesanordninger - det kunne være autostole.
Derudover vil 17-årige have mulighed for at få bilkørekort (kategori B), men de skal køre med en erfaren fører som ledsager, indtil de fylder 18.

For at afhjælpe manglen på erhvervschauffører vil de nye regler gøre det tilladt for 18-årige at få kørekort til lastbil (kategori C) og 21-årige at køre bus (kategori D) forudsat, at de har et kompetencebevis. Ellers er aldersgrænsen henholdsvis 21 og 24 år for at køre disse køretøjer.

Digitalt kørekort
I henhold til de nye regler er hensigten med et digitalt kørekort, som er tilgængeligt via en mobiltelefon, som det er kendt fra Danmark, at det gradvis skal blive det overordnede kørekortformat i EU. EU-Parlamentet har dog sikret førere retten til også at få et fysisk kørekort, der skal udstedes hurtigst muligt og generelt inden for tre uger.

Frakendelse af kørekort
I et forsøg på at løse problemerne med hensynsløs kørsel i udlandet vil en inddragelse, suspension eller begrænsning af et kørekort blive videregivet til det EU-land, som udstedte kørekortet, for at sikre straffuldbyrdelse på tværs af grænserne.

Nationale myndigheder skal uden unødigt ophold underrette hinanden om afgørelser om frakendelser af kørekort, som er relateret til de alvorligste færdselsforseelser - herunder kørsel i alkohol- eller narkotikapåvirket tilstand, involvering i livstruende trafikulykker eller store hastighedsoverskridelser (eksempelvis hvis man kører 50 km/t over hastighedsgrænsen).


De nye regler træder i kraft på tyvendedagen efter deres offentliggørelse i Den Europæiske Unions Tidende. EU-landene har tre måneder til at gennemføre de nye bestemmelser i national ret og et år yderligere til at forberede deres indførelse i de enkelte landes love og regler.

EU's reviderede kørekortregler er en del af en trafiksikkerhedspakke, som EU-Kommissionen præsenterede i marts 2023. Formålet med pakken er at forbedre sikkerheden for alle trafikanter og at komme så tæt som muligt på nul dødsfald på vejene i EU inden 2050.