NYHEDER 16. JAN 2019 KL. 10:08

FlixBus indfører mulighed for at reservere plads

Af: kollektivtrafik

Fjernbus-selskabet Flixbus indfører pladsreservation i busserne. Dermed får passagerer, som rejser gennem Danmark og Europa med FlixBus, mulighed for at reservere den plads, der helt vi have i bussen - hvis den er ledig. Som noget nyt kan man reservere sæder i FlixBus’ app


Baggrunden for, at FlixBus indfører mulighed for pladsreservation, er, at selskabet har oplevet efterspørgsel på sædereservationer. FlixBus peger på, at passagererne altid er sikret en plads, men at det nu er muligt at booke et bestemt sæde på de fleste afgange.

- Hvad enten man vil være sikker på at sidde sammen med sin rejsekammerat, have udsigten fra panoramasæderne forrest i dobbeltdækkeren, eller kunne sidde og arbejde ved et bord, er der mulighed for at sikre sig en plads på sit yndlingssæde, siger Lotte Rystedt, der er presseansvarlig hos FlixBus Danmark.

Gebyret for sædereservationen afhænger af den valgte siddeplads og busrejsens længde. Sæder ved et bord eller med panoramaudsigt fra de forreste sæder på bussens øverste dæk koster lidt mere.

Tjek sædenummeret på billetten
Sædenummeret finder man på billetten, og i busser med pladsreservation står sædenumrene på håndbagagehylden over sæderne. Har man ikke reserveret en siddeplads, får man i nogle tilfælde tildelt en vilkårlig standard siddeplads på sin billet

- Det er en god ide at tjekke billetten, før man stiger på bussen, så man ved, om man skal sidde et bestemt sted, og på den måde kan ombordstigningen på bussen glide nemmere for alle, siger Lotte Rystedt.

Hvis man ikke er blevet tildelt en siddeplads, har man frit valg på en ikke-reserverbar plads. De frie siddepladser er markeret med et grønt klistermærke.

Sædereservation kan tilkøbes både online på flixbus.dk og i FlixBus’ app.

FlixBus oplyser videre, at Apple Pay er blevet integreret i FlixBus’ app, hvilket betyder, at iOS-brugere kan købe deres billetter endnu nemmere end hidtil.


Fakta om FlixBus:

  • FlixBus kører til 46 stoppesteder i 39 byer i Danmark
  • Selskabet samarbejder med 20 lokale danske vognmænd
  • FlixBus har kørt indenrigs i Danmark siden foråret 2017
  • Globalt har den europæiske mobilitetsudbyder 350.000 daglige forbindelser til over 2.000 destinationer i 29 lande
  • FlixBus er en kombination af et tech-startup, en e-handelsplatform og et transportfirma
  • FlixTeamet håndterer netværksplanlægning, kundeservice, kvalitetsstyring, marketing/salg, samt billetsalg, prissætning og forretningsudvikling, mens lokale buspartnere - ofte familiedrevne virksomheder - er ansvarlige for den daglige rutedrift af de grønne FlixBusser