NYHEDER 23. SEP 2019 KL. 13:08

FlixBus kommer på skinner i Sverige

Af: kollektivtrafik

Den tyskbaserede mobilitets-koncern, FlixMobility, der i Danmark er kendt for sine grønne og orange fjernbusser, har fået tilladelse til at køre med tog på to svenske forbindelser - Stockholm-Göteborg og Stockholm-Malmö. Sverige er det første land uden for Tyskland, hvor det tyske selskab vil køre med sine FlixTrain


FlixBus, der med sine grønne og orange fjernbusser er den mest synlige aktivitet i FlixMobility, søgte i foråret Trafikverket om tilladelse til at køre med tog på to svenske strækninger: Stockholm-Göteborg og Stockholm-Malmö. Trafikverket har imødekommet ansøgningen, hvilket betyder, at den tyske koncern kan begynde at køre med sine grønne og orange FlixTrain i Sverige.

FlixTrain blev lanceret for halvandet år siden i Tyskland, hvor selskabet forventede at komme op på at transportere omkring 750.000 passagerer med sine tog det første år. Men med omkring 1.000.000 passagerer overgik realiteterne forventningerne.

- Inspireret af fremgangen, vurderede vi muligheden for at køre med tog i andre lande, siger Peter Ahlgren, der er direktør for Norden i FlixBus.

- Sverige er et lovende marked og vi ser frem til at gøre en stor indsats for omstillingen til bæredygtige transporter. Det er uhørt spændende, siger han videre.

Peter Ahlgren oplyser, at FlixTrain vil køre på strækningerne Stockholm-Göteborg og Stockholm-Malmö. Flix-togene på strækningen mellem Stockholm og Göteborg vil standse i Falköping, Hallsberg og Södertälje. På strækningen mellem Stockholm og Malmö vil togene standse i Lund, Alvesta, Nässjö, Linköping og Norrköping.

- Det er strategiske steder for mange rejsende. Vi ser en stor og øget efterspørgsel efter togrejser i Sverige, og FlixTrain kommer ti at blive markedets mest pris-attraktive togalternativ, som ikke går på kompromis med kvalitet og bekvemmelighed, siger han og peger på, at planen er at have tog på skinnerne i første halvdel af 2020.

Efter at FlixBus fik tog på skinnerne i Tyskland oplevede selskabet også en vækst i antal buspassagerer.

- Vi har set, at hvis man kombinerer bus- og tognetværket på en smart måde, kan man med held møde efterspørgslen og øge antallet af passagerer i begge transportformer, siger Peter Ahlgren og fortsætter:

- FlixTrain vil blive integreret med vore buslinier, og vil vil komme til at tilbyde en smidig bookningsproces med både bus og tog på samme side med nye rejsestrækningen uden lange ventetider. På den måde vil vi kunne nå personer, der ikke bor tæt på jernbanen.

Lige som FlixBus, bygger FlixTrain’s forretningsmodel på partnerskaber med velrenommerede transportvirksomheder. Samarbejdet indebærer, at FlixTrain bidrager med sin særlige viden indenfor digitalisering og teknik, mens transportoperatørerne bidrager med erfaring og ekspertise inden for den daglige drift.

 

FlixMobility er med FlixBus/FlixTrain siden starten i 2013 blevet en ledende aktør inden for langdistancemobilitet. FlixBus kører i 29 lande og har omkring 1.300 medarbejdere. Samtidigt skaber FlixBus arbejde til omkring 7.000 chauffører hos de vognmænd, der kører i FlixBus’ netværk.