NYHEDER 7. MAR 2018 KL. 17:00

Få indflydelse på et kommende bybusnet i Herning

Af: Midttrafik

Få indflydelse på et kommende bybusnet i Herning

Herning Kommune og Midttrafik vil gerne høre borgernes mening om forslag til et ændret bybusnet i Herning i en offentlig høring, der løber fra 5. – 25. marts 2018 på midttrafik.dk. Borgerne får dermed mulighed for at kommentere på forslagene inden de endelig besluttes.


Herningborgere, der benytter den kollektive trafik i Herning, kan i 2019 glæde sig til større sammenhæng mellem bybusser, regionalbusser og tog. Bybusnettet tilrettes fra køreplanskiftet 30. juni 2019, og allerede nu er de første linjer ved at blive tegnet. Inden bybusnettet bliver endelig tegnet, ønsker Herning kommune og Midttrafik borgernes kommentarer til forslaget. I forslaget er der lagt vægt på, at bybusserne kører samme vej ud og hjem, gerne så direkte som muligt. Hvert område betjenes af en og samme linje hele dagen, og det er en forudsætning, at køretider kan overholdes- også i myldretid. På Herning Station vil der som hovedregel være 4-5 minutter til at skifte mellem busserne, så der kan opnås forbindelse mellem bybuslinjerne. Forslaget er blevet til i et samarbejde mellem Herning Kommune, Midttrafik og Arriva, som kører bybusserne i Herning i dag. Forslaget har været forelagt Teknik- og Miljøudvalget i Herning Kommune, som har besluttet at sende forslaget i offentlig høring nu. Deltag på midttrafik.dk På midttrafik.dk kan man i perioden 5. – 25. marts se forslag til de nye bybuslinjer og indsende sine kommentarer under det enkelte byområde. Sådan gør du: - På midttrafik.dk/høringer finder du fra 5. marts 2018 kort med de nye bybuslinjer samt beskrivelse af tidsrum hvornår bybussen kører samt hvor ofte. Du skal søge det byområde, der interesserer dig, og se forslaget der. Du kan ikke søge køreplanerne efter de linjenumre, de har i dag. - Læs alle detaljer, udfyld høringsformularen og send dine kommentarer via midttrafik.dk senest 25. marts 2018. Herning Kommune og Midttrafik vurderer alle indkomne kommentarer i det videre arbejde med selve køreplanerne. Kommentarerne vil blive forelagt Teknik- og Miljøudvalget i Herning Kommune inden selve køreplanerne med stoppesteder og tider bliver udarbejdet. Mere detaljerede køreplaner med stoppesteder og tider vil komme i offentlig høring januar 2019. --------------------------------------------------------------- Nedenfor er en kort beskrivelse af ændringerne: Kortere køretid for mange borgere til og fra Herning station Flere bybuslinjer vil fremover køre mere direkte mellem stoppestedet og Herning station én gang i timen, så køretiden i bussen bliver kortere. Sammenhæng i bybusnettet Den nuværende sammenhæng mellem bybuslinjerne på Herning station fortsætter, men der gives mere køretid, så det forventes, at bybusserne bliver bedre til at holde køreplanen og dermed sikre forbindelserne på Herning Station – også i morgen- og eftermiddagstrafikken. Der bliver ophold på Herning Station, så kunderne får bedre tid til at skifte bus. Ensartet linjeføring til hvert område Bybuslinjerne får samme linjeføring mellem Herning station og området. Det vil sige, at busserne kører samme vej ud på linjen og retur mod Herning station. En og samme bybuslinje til hvert byområde Antallet af linjer reduceres, så hvert byområde betjenes af sin egen bybuslinje. Dermed bliver bybusnettet mere overskueligt, når kunderne kun skal forholde sig til en bybuslinje. Tilgængelighed på alle ruter Ældre og handicappede bliver tilgodeset med mere tid i alle køreplanerne. Alle busser bliver med lav indstigning uden trin. De enkelte områder: Gødstrup Det nye regionshospital i Gødstrup får betjening dels af toget 2 gange i timen, og ruten til Vildbjerg (rute 150 Herning–Nøvling–Vildbjerg) vil fremover også køre omkring Hospitalet 1 gang i timen. Bussen vil køre Herning Station, Tjørring, Hospitalet i Gødstrup og videre mod Skibbild/Nøvling og samme vej retur. Rute 150 vil stadig kunne bruges af uddannelsessøgende fra Vildbjerg og Ørnhøj. Busserne på rute 150 ønskes ændret til busser med lav indstigning, da de i dag er med trin. Tjørring Selve linjeføringen i Tjørring er uændret i forhold til den nuværende linje 8A. Det nye er, at retningen i Tjørring ændres. En gang i timen kører bybussen først via den østlige del af Tjørring, den nordlige del og retur via den vestlige del, og en gang i timen den modsatte vej rundt. Det betyder, at alle i Tjørring fremover vil få en direkte forbindelse til/fra Herning Station og hver anden gang den modsatte vej. Det bliver også muligt at rejse internt i Tjørring. Gullestrup Linjeføringen er lige som linje 1A i nuværende køreplan. Gullestrup bliver fremover betjent af én linje, der kører via Gl. Landevej, både på vejen mod Gullestrup og retur fra Gullestrup. Bybussen betjener fortsat Butikstorvet og Brændgårdvej. Holmparken, Lillelundvej Området vil fremover blive betjent af én linje, der kører samme vej ud og hjem. Holmparken betjenes fremover altid fra krydset Viborgvej/Lillelundvej. Gjellerup Gjellerup betjenes fremover altid af den samme linje, der kører direkte mellem Herning Station og Gjellerup. Betjeningen af selve Gjellerup ændres. En gang i timen kører bybussen først via den østlige del af Gjellerup og retur via den vestlige del, og 1 gang i timen den modsatte vej rundt. Det betyder, at alle i Gjellerup fremover vil få en direkte forbindelse til/fra Herning Station og mulighed den modsatte vej. Det bliver også muligt at rejse internt i Gjellerup. Hammerum Den vestlige del af Hammerum betjenes fremover af den samme linje som Gjellerup, der køres via Industrivej Syd og K. Møllers Vej. Området øst for K. Møllers vej, den centrale del af Hammerum og syd for Hammerum Hovedgade bliver betjent af flere regionale ruter samt toget. Der er tale om ca. 25 busafgange i hver retning på hverdage og ca. 20 togafgange i hver retning, der kører mellem Hammerum Centrum og Herning Station. Birk og herningCentret Birk betjenes fremover af sin egen linje, som kører direkte mellem Herning Station og Birk Centerpark. Bybussen kører altid den samme vej mellem Herning Station og Birk Centerpark. Området betjenes også af tog med en afgang i hver retning i timen. Holtbjerg og herningCentret Linjen til Holtbjerg kører via Nørregade, H.C. Ørsteds Vej, både ud og hjem. Kunder på Nørregade og del af H. C. Ørsteds Vej får direkte betjening både til/fra herningCentret og Herning Station. Lind Lind betjenes fremover altid af den samme linje, og bybussen kører hurtigt og direkte mellem Herning Station og Lind. I selve Lind er linjeføringen som den kendes med linje 4A i dag. Betjeningen af selve Lind ændres. En gang i timen kører bybussen først via den vestlige del (Gadegårdvej) af Lind og retur via den østlige del (Koustrup Alle), og 1 gang i timen den modsatte vej rundt. Det betyder, at alle i Lind fremover vil få en direkte forbindelse til/fra Herning Station og mulighed den modsatte vej. Det bliver også muligt at rejse internt i Lind. Industriområdet, MCH Industriområdet og Messecenteret bliver fremover altid betjent af en selvstændig bybuslinje, som kører via Dalgasgade, Godthåbsvej og Sandagervej til Messecenteret og retur til Herning Station via Godthåbsvej. Kunder i Kikkenborg kan bruge stoppesteder på Sandagervej, Godthåbsvej og Vestergade. Snejbjerg Bybussen kører direkte mellem Herning Station og Snejbjerg på alle afgange. Betjeningen af selve Snejbjerg ændres. Her har linjen 2 varianter, skiftevis kørsel i Snejbjerg syd og Snejbjerg nord. Det betyder, at alle i Snejbjerg, én gang i timen, får mulighed for en kort tur til/fra Herning Station uden at skulle rundt i hele Snejbjerg. Ved at bruge stoppesteder på Snejbjerg Hovedgade og Sydgaden, er der mulighed for to afgange i timen.