NYHEDER 7. JUN 2019 KL. 15:19

Kunder kårer de bedste busselskaber

Af: kollektivtrafik

I begyndelsen af juni overrakte Midttrafik prisen ’Bedste busselskab 2018/2019’ til de to busselskaber, som har leveret den højeste kundetilfredshed i år. Mørups Turistfart vinder puljen med små ruter og De Grønne Busser vinder for andet år i træk puljen med store ruter

Midttrafik uddeler hvert år en bonus til de busselskaber, der leverer den højeste kundetilfredshed. I bonusmodellen  - Bedste busselskab - er det kunderne, der er med til at finde de busselskaber, der gør en ekstra indsats for, at der er glade og tilfredse kunder i busserne.

- Med kåringen viser vi vores busselskaber og chauffører, at vi mener det, når vi siger, at vi prioriterer kundernes tilfredshed højest. Mødet med kunderne ligger hos chaufføren, og derfor er det den enkelte chauffør, der gør den helt store forskel på en god og dårlig bustur, siger Mette Julbo, der er vicedirektør i Midttrafik.

Kunderne er tilfredse
Målingerne viser, at den samlede tilfredshed er høj på tværs af alle de busselskaber, som kører for Midttrafik. Busselskaberne i puljen med små ruter scorer i gennemsnit 8,44 på en skala fra 0-10, mens scoren i puljen med store ruter er 8,03.

Chaufførtilfredshed udløser ekstra bonus
Midttrafik uddeler sammen med prisen “Bedste busselskab 2018/2019” også en bonus til de busselskaber, som leverer det flotteste resultat på chaufførernes service og kørsel. Det er en kåring, som betyder meget for busselskaber og chauffører, fordi den anerkender, hvilke chaufførgrupper, der er ekstra dygtige i mødet med kunden

I år kørte Mørups Turistfart og De Grønne Busser, der fik prisen som “Bedste busselskab 2018/2019” også med denne pris. 

Flere busselskaber har kørt i top 3 i alle årene
Konkurrencen om at blive kåret som “Bedste busselskab” i Midttrafik er tæt - både blandt de små og store ruter. Alligevel er der flere busselskaber, der har været med i top 3 i alle årene.

De Grønne Busser vandt prisen som ’Bedste busselskab’ i både 2017/2018 og i 2018/2019. I 2016 fik de en anden plads. Herudover har de også vundet for højeste tilfredshed med chaufførens service og kørsel i 2017/2018 og i 2018/2019.

De Gule Busser fik en tredje plads i 2016 og en anden plads i 2017/2018 og i 2018/2019. Desuden vandt de for højeste tilfredshed med chaufførens service og kørsel i 2017/2018.

Keolis vandt prisen som ’Bedste busselskab’ i 2016, fik en anden plads i 2017/2018 og en tredje plads i 2018/2019. 

 



Om “Bedste busselskab”
Der er gennemført to tilfredshedsmålinger i perioden juni 2018 - april 2019, hvor kunderne har svaret på, hvor tilfredse de er med busrejsen, chaufførens service, chaufførens kørsel, rengøringen og bussens indvendige vedligehold

Ud over kundetilfredshedsmålinger tages der højde for, hvilken kvalitet busselskaberne har leveret i perioden. Her inddrages antallet af kundeklager om chaufførernes service og kørsel, og om de har deltaget på Midttrafiks chaufføruddannelse Fly High

Der er 20 busselskaber med i puljen med små ruter - ruter, som kører under 15.000 køreplantimer om året. I puljen med store ruter, er der 6 busselskaber med, der alle kører ruter, som har over 15.000 køreplantimer om året.

Konkurrencen “Bedste busselskab” har kørt siden 2015

SENESTE NYT

SENESTE PUBLIKATIONSLISTE