NYHEDER 25. APR 2018 KL. 09:11

Midttrafik styrker arbejdet med løn- og arbejdsvilkår i Flextrafik

Af: Thomas Dalgaard Mikkelsen, funktionsleder, Midttrafik

Midttrafik styrker arbejdet med løn- og arbejdsvilkår i Flextrafik
Foto: Midttrafik

I fremtidige udbud af flextrafik og specialkørsel indfører Midttrafik nye krav om overholdelse af løn- og arbejdsvilkår. Samtidig forsøger trafikselskabet at etablere et samarbejdsforum med arbejdsmarkedets parter. Tiltagene skal medvirke til lige konkurrence mellem vognmændene og bedre forhold for chaufførerne.


Baggrund Med indførelse af den nye taxilov pr. 1. januar 2018 blev det et nyt krav, at vognmænd skal følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de repræsentative kollektive overenskomster på området. Efter dialog med blandt andet 3F har lovændringen fået Midttrafik til at iværksætte tre tiltag, der fremover skal skabe bedre forhold for chauffører og sikre lige konkurrence mellem vognmænd, der byder på Flextrafik og specialkørsel i trafikselskabets område. - Den nye taxilov har åbent op for, at trafikselskaberne bedre at kan følge op overfor vognmænd i Flextrafik, hvor der er tvivl, om vognmanden lever op til lovens krav til løn- og arbejdsvilkår, forklarer jurist ved Midttrafik, Helle Johansen. - Derfor skærper vi nu kravene i vores kontrakter, så vognmanden som minimum skal følge en af de repræsentative overenskomster på området, og meget gerne have indgået en egentlig overenskomst. Det nye krav er gældende for alle vognmænd, uanset hvilken type af tilladelse vognmanden er i besiddelse af. Dermed udligner trafikselskabet også den konkurrenceulighed, der kunne være opstået mellem vognmænd, der kører på OST-tilladelser efter den gamle lovgivning, og vognmænd der fået udstedt vognmandstilladelser efter den nye taxilov. For at understøtte kravet, sikrer Midttrafik samtidig, at trafikselskabet når som helst kan indhente dokumentation fra en vognmand. Dokumentationen kan i første omgang bestå i, at vognmanden indsender en underskrevet overenskomst, lønsedler eller ansættelsesbeviser. I modsat fald kan vognmanden forvente at få en økonomisk sanktion. I værste fald risikerer vognmanden at miste sin kørsel for Midttrafik. Samarbejdsforum med arbejdsmarkedets parter For at kunne følge op på, om det nye krav til løn- og arbejdsvilkår overholdes, etablerer Midttrafik samtidig et samarbejdsforum med arbejdsmarkedets parter. Dette skyldes, at arbejdsmarkedets parter besidder flere kompetencer end trafikselskabet til at vurdere, om en vognmand følger overenskomsternes krav til løn- og arbejdsvilkår. - Når vi modtager en henvendelse, kan vi fremover indhente dokumentation fra den pågældende vognmand. Når vi har modtaget materialet fra vognmanden, kan vi selv fortage en indledningsvis vurdering, eller vi kan vælge at sende materialet videre til arbejdsmarkedets parter og bede dem vurdere det op mod overenskomsten, forklarer Helle Johansen. Samarbejdsforummet vil blive involveret og eventuelt samlet i det omfang, der opstår relevante sager. Det er dermed ikke Midttrafiks hensigt, at forummet skal føre en løbende kontrol af Midttrafiks vognmænd, men forummet skal derimod agere bistand i sager, hvor Midttrafik efter en konkret henvendelse får mistanke om, at en vognmand ikke overholder kravet om løn- og arbejdsvilkår. - Det er ikke vores hensigt at oprette en ny kontrolinstans, og arbejdsmarkedets parter skal naturligvis fortsat lave deres egne kontroller og føre sager for deres medlemmer i eget regi. På samme måde vil Midttrafik også fortsat sende sager til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, hvis vi vurderer, at en vognmand ikke følger lovgivningen på området, siger Helle Johansen. Oprettelse af anmeldelsesformular Som et tredje og sidste tiltag har Midttrafik oprettet en formular på sin hjemmeside, hvor man kan anmelde episoder om brud på løn- og arbejdsvilkår. Alle kan indberette, men der stilles dog krav til kvaliteten af indberetning. Anmeldelsesformularen indeholder nemlig en række felter, der skal udfyldes af anmelderen, for eksempel oplysninger om anmelderen og den anmeldte vognmand, herunder deres indbyrdes relation, samt oplysninger om det anmeldte forholds karakter. - Ved at oprette en formular på vores hjemmeside, har vi forsøgt at gøre det nemt at sende en anmeldelse til Midttrafik. Men samtidig har det også været vigtigt for os at sikre, at vi får et rimeligt materiale at arbejde med, slutter Helle Johansen. Anmeldelsesformularen er allerede tilgængelig på Midttrafiks hjemmeside, mens det nye krav om, at selskaberne som minimum skal følge en til repræsentativ overenskomst, første gang vil blive afprøvet, når trafikselskabet skal indgå kontrakter efter et udbud af specialkørsel i Skive Kommune i løbet af foråret 2018.