NYHEDER 6. JUN 2018 KL. 07:16

Trafikselskab: Miljøvenligt brændstof er et kommunalt valg

Af: Thomas Bech Hansen

Miljøvenligt brændstof er et kommunalt valg
Midttrafik kan pege på alternative og mere bæredygtige løsninger, men det er politikerne i kommunerne,d er tager beslutningen.

Initiativet til mindre forurenende offentlig trafik skal komme fra politikerne, siger Midttrafik.


Moderne tider er grønne tider. Snart sagt alle større og mindre virksomheder har forpligtet sig selv til klima- og miljømål. Det gælder dog ikke Midttrafik, selvom trafikselskabet står klar med el, brint og biogas som miljøvenlige, alternative brændstoffer til den offentlige trafik. Her er indstillingen nemlig, at kommunerne må først ud af starthullerne.

- Vi siger til kommunerne, at de skal ønske det, fordi de skal betale. De må komme til os, og så kan vi vise dem, hvad der er af muligheder, siger Thomas Dalgaard Mikkelsen, funktionsleder hos Midttrafik.

Udover det økonomiske aspekt er årsagen, at politikerne alligevel ikke lytter til trafikselskaberne.

- Vi siger ikke, at ’nu skal vi arbejde med el’ eller ’nu skal vi arbejde med biogas eller brint’. Vi har ikke planer for antal emissioner eller bestemte bustyper. Vi har ikke nogen vedtagne mål for, hvor vi vil hen miljømæssigt. Politikerne presser alligevel ikke nye teknologier igennem på baggrund af vores mål, uddyber han.

Grøn efterspørgsel
Aarhus og Herning er to kommuner, der har efterspurgt nye miljøløsninger hos Midttrafik. Således er der i 2019 udsigt til brintbusser i Herning og elbusser i Aarhus på udvalgte strækninger. Tendensen fortsætter i retningen af endnu renere brændsler.

- For to-tre år siden snakkede de meget om gas, nu er det mere el og brint. Tendensen går i retning af endnu renere brændstof, fortæller Thomas Dalgaard Mikkelsen.

Trods kommunal velvillighed er mange busoperatører fortsat henholdende i forhold til ny teknologi. Derfor sætter Midttrafik ofte sine udbud sammen på en måde, der fritager operatørerne for store dele af driften med busserne.

I Herning-udbuddet laver Midttrafik udbuddet på busserne, mens kommunen stiller både brint og brintankstationer til rådighed.

- Busoperatørerne er ikke meget for at opstille tankstationer, derfor går kommunerne forrest. Usikkerheden fra operatørerne går på, hvad de skal gøre, hvis stationerne går ned, og busserne ikke kan komme ud og køre. Men indtil videre har vi ikke oplevet nogen nedbrud. De kører upåklageligt, fortæller Thomas Dalgaard Mikkelsen.

Midttrafik har især erfaringer med biogasbusser, der kører i Silkeborg, Skive og Holstebro kommuner med henholdsvis 20, 12 og 12 køretøjer. Gas To Liquid (GTL) er en anden type brændstof, som fungerer som miljøskånsomt alternativ til konventionel diesel. 19 busser, der skal køre på GTL-brændstof, er i løbet af 2018 på vej til Horsens kommune.

Thomas Dalgaard Mikkelsen talte som en del af Teknologisk Instituts konference i Aarhus om emissionsteknologi.

Om Midttrafik
Står for bybusser, regionale og lokale ruter og skoleruter i Region Midtjylland
Ejet af 18 kommuner og Region Midtjylland
Politisk styret organisation med egen bestyrelse
120 medarbejdere – administreres fra Højbjerg ved Aarhus