KTF Transmision
NYHEDER 1. MAR 2021 KL. 16:00

Måling: De helt unge er mere tilfredse med den offentlige transport

Af: kollektivtrafik


Din Offentlige Transport - DOT - der består af DSB, Metroselskabet og Movia og dækker Hovedstadsområdet, Sjælland og Lolland-Falster, har fået bedre fat i de helt unge rejsende med bus, tog og metro på Sjælland. I en ny undersøgelse fra DOT giver de 18-25-årige generelt DOT et lidt bedre skudsmål end tidligere. Undersøgelsen viser også, at tilfredsheden hos de mere voksne kunder generelt også går i den rigtige retning


Den seneste halvårlige kendskabsmåling, som analyseinstituttet Epinion har foretaget for DOT og gennemført sidst på året 2020, viser, at de helt unge kunder i offentlig transport på Sjælland på en række overordnede målepunkter er mere tilfredse med DOT, end de mere voksne kunder. De unge giver generelt en højere score, når det gælder tilliden til DOT. Det samme gælder spørgsmålet om, hvorvidt de finder det nemt vælge mellem forskellige billettyper. Her giver de unge en score på 6,3 point på en skala fra 1-10. Når det drejer sig om, at det er enkelt at købe billet til rejsen, giver de unge kunder 7,0 point. De unge finder det også nemt at skifte mellem bus, tog og metro (7,2). Mens de ældre over 65 år giver 6,8 point på tilfredsheden, når det gælder gode skift.


De unge rejsende giver også lidt højere karakter i forhold til, at køreplanerne for bus, tog og metro passer sammen. I forhold til korrespondancegarantien giver de unge kunder 6,1 points ud af 10. Det er henholdsvis et halvt og 1,1 point mere end de 26-64-årige og passagerer på 65 år og derover.


- Vi kan se af Epinion's måling, at de helt unge kunder mellem 18-25 år generelt er lidt mere tilfredse med DOT end 26-64-årige. Den helt unge generation finder det for eksempel nemmere at vælge mellem forskellige billettyper og at skifte mellem bus, tog og metro, siger sekretariatschef i DOT, Rune Jon Jensen.


- Vi arbejder naturligvis løbende på at forbedre den generelle score for alle aldersgrupper, og for at de unge kunder holder fast i den offentlige og mere bæredygtige offentlige transport, siger han videre.


Epinion's måling viser, at DOT's image som en organisation, der vil gøre det nemmere at rejse med offentlig transport, inden for de seneste tre år er steget fra 5,3 points til 6,5 i seneste måling fortaget i november 2020.


- Tilfredsheden og kendskabet til DOT er stigende, og det er vi naturligvis glade for. Særligt i denne corona-tid, hvor mange af vores kunder af gode grunde har brugt den offentlige transport mindre, er det godt at se, at kundetilfredsheden helt generelt stiger. I DOT er vi optaget af at møde kundernes behov med forbedringer af den offentlige transport, så de vælger offentlig transport frem for bilen, siger DOT's sekretariatschef.


Han noterer samtidig, at de kunder, der rejser hyppigst med bus, tog og metro er mere tilfredse med DOT end de kunder, der ikke rejser så tit.



Fakta om målingerne:



  • DOT's måling fra november 2020 bygger på 2.032 besvarelser og et repræsentativt udsnit af den danske befolkning i Region Sjælland og Region Hovedstaden på 18 år og derover - og i forhold til køn og alder. Målingen er foretaget i perioden 15. november til 1. december 2020

  • Målgruppen er DOT-kunder, der kører med offentlig transport på Sjælland, Lolland, Falster og i Hovedstadsområdet mindst én gang om året

  • Målingen er den 14. kendskabs- og tilfredshedsmåling, som Epinion har foretaget for DOT. Første måling - nulpunktsmålingen - blev foretaget i januar 2015



Interesserede kan se de seneste tilfredshedsmålinger fra DOT her:


DOT Kendskabsmåling - November 2020

DOT Fokusrapport - Alder - November 2020