KTF Transmision
NYHEDER 12. FEB 2024 KL. 11:16

Tyskland mangler penge: Femern-bane risikerer at blive udskudt

Af: Niels Bak Henriksen


Udbygningen af jernbanen mellem Femern-tunnelen og Lübeck er dukket op på en intern spareliste hos de tyske statsbaner over projekter, der mangler penge til at blive gennemført. DB bedyrer dog, at projektet på ingen måde risikerer at blive aflyst - kun udskudt. Udskydelsen sætter spørgsmålstegn ved en i forvejen meget stram tidsplan for at blive færdig til tunnelens åbning


Den tyske stat mangler penge, og det sår nu alvorlig tvivl om, om Tyskland når at få jernbanen til Femerntunnelen færdig til tiden.


Nyhedsmagasinet Der Spiegel har fået fingre i en intern spareliste hos DB InfraGO, som er Tysklands svar på BaneDanmark. Her står udbygningen af banen mellem Femerntunnelen og Lübeck blandt de planlagte projekter, som der ikke er penge til at gå i gang med foreløbig.


Dermed risikerer den dobbeltsporede elektrificerede jernbane fra Danmark at skulle kobles på den nuværende enkeltsporede, u-elektrificerede bane på den tyske side, når tunnelen åbner i 2029. Eller at der slet ikke er nogen sporforbindelse, fordi det hele stadig er under ombygning.


Banen mangler milliarder
Problemet er opstået efter, at den tyske forfatningsdomstol i efteråret bortdømte den tyske regerings lidt for kreative måde at få finansloven til at hænge sammen på.


Regeringen havde under coronakrisen ekstraordinært fået lov at låne flere penge end den grænse, som er skrevet ind i den tyske forfatning. Men ikke alle pengene var blevet brugt, og den mente derfor, den kunne flytte dem til en anden krise - nemlig investeringer i den grønne omstilling. Og det er forfatningsstridigt, lød kendelsen fra domstolen - med et gigantisk hul i budgettet til følge.


Så især investeringerne i den grønne omstilling mangler penge. En del af dem er investeringer i jernbanen, og derfor får DB kun cirka 27 milliarder Euro (ca. 203 milliarder kroner) af de 45 milliarder, som oprindeligt var blevet sat af til investeringer i jernbanen i årene frem til 2027.


Vedligeholdelse bliver prioriteret over nybygninger
Hvad, det kommer til at betyde, har indtil nu svævet i det uvisse. Men ifølge listen, som Der Spiegel har fået fat i, så vil det udskyde næsten alle planlagte nybygningsprojekter. Der er kun penge til de byggeprojekter, der allerede er sat i gang, og så fornyelser af de eksisterende baner.


En nylig opgørelse viste et omfattende vedligeholdelsesefterslæb, hvor op mod halvdelen af det tyske banenet er renoveringskrævende. Mere end en tredjedel af fjerntogene kører med forsinkelser.


- Vi tackler de aktuelle kapacitets- og kvalitetsproblemer med alle kræfter. Derfor har vi aftalt med staten, at vores fokus først og fremmest ligger på fornyelse og modernisering af det eksisterende net såvel som stationerne, siger bestyrelsesmedlem i DB med ansvar for infrastruktur Berthold Huber i en pressemeddelelse fra koncernen. Infrastrukturforvalteren DB InfraGo er i Tyskland et datterselskab af statsbanerne.


DB bedyrer også, at spareplanerne ikke betyder, at nogen af projekterne bliver opgivet. Planlægningen af dem går videre, men igangsættelsen kan blive udsat til, der er bevillinger til dem.


Ud over banen til Femern, så drejer det sig blandt andet om en længe planlagt ny bane mellem Frankfurt og Mannheim, nyt digitalt signalsystem til S-banen i Hamburg, udbygningen af en godskorridor i det centrale Tyskland og en ny tilkørselsstrækning mellem Karlsruhe og Basel til Gotthard-tunnelen i Schweiz, der ligesom Femern er en internationalt vigtig godskorridor.


Tidsplanen er i forvejen stram
DB og tyske og danske politikere fejrede ellers med stor fanfare første spadestik af udbygningen af banen på Femern i december.


Andre var mere skeptiske. For projektet har mere end travlt, hvis banen skal være færdig til tunnelen åbner i 2029.


Kun strækningen på selve Femern er færdigplanlagt. De øvrige strækninger er stadig under planlægning med offentlige høringer, udbud og hvad der nu ellers kan forsinke processen. Især en ny tunnel under sundet mellem Femern og det tyske fastland til erstatning for den gamle Femernsundbro er langt fra godkendelse endnu.


Nu risikerer projektet altså at blive udskudt yderligere.


Politisk ballade
Nyheden om sparelisten har fået formanden for den tyske forbundsdags transportudvalg, Udo Schiefner fra regeringspartiet SPD til at sende et skarpt brev til DB’s topchef Richard Lutz og infrastrukturansvarlig Berthold Huber.


Han er ved nyheden om spareplanerne blevet ”voldsomt chokeret. Især fordi de kommer efter den nyligt afsluttede budgetuge i den tyske forbundsdag, og de dér trufne beslutninger”, skriver han og undrer sig over, at hverken han eller resten af udvalget var blevet orienteret.


”Tilliden til DB ligger mig og mange andre i Forbundsdagen meget på sinde. Men forløbet gør det virkelig ikke nemt for os”, skriver han.


Hans partifælle, næstformanden i den socialdemokratiske gruppe Detlef Müller, understreger over for Der Spiegel, at projekter, som hviler på internationale forpligtelser, skal prioriteres højt.


Det tyske transportministerium nøjes med blot at konstatere, at ”man fortsat har en intensiv udveksling med DB”.


Tog og jernbaner