NYHEDER 17. JAN 2018 KL. 08:07

Ny app gør det billettere at købe billet til bus og tog i Nordjylland

Af: Nordjyllands Trafikselskab

Ny app gør det billettere at købe billet til bus og tog i Nordjylland

Nordjyllands Trafikselskab (NT) lancerede app’en NT Billet den 15. januar under overskriften ”Let, lettere, billettest”. Formålet med app’en er at gøre det lettere for kunderne at købe billet til busser og tog i Nordjylland.


NT har længe været i gang med at gøre en omfattende strategi om digitalisering til virkelighed. Et led i strategien var at forbedre de digitale muligheder for at købe billet til busser og tog, og første skridt på vejen mod målet nåede NT i sommer, hvor en ny og brugervenlig webshop så dagens lys. Det er denne webshop, der nu kommer i en app-udgave, så det bliver endnu lettere for kunderne i den kollektive trafik i Nordjylland at købe en billet. ”Med NT billet så bliver det endnu lettere at være kunde i den kollektive trafik. Nu kan vores kunder oprette sig som brugere, gemme deres favoritdestinationer og anvende enten mobilepay eller betalingskort og på den måde få hurtig adgang til billetkøb, når de er på farten” udtaler Mette Henriksen, chef for Kunder og Salg hos NT. NT har tidligere haft en billet-app, som selskabet så sig nødsaget til at lukke allerede i foråret 2017. Sidenhen er der arbejdet målrettet på at få bygget den nye webshop og en dertilhørende ny billet-app. I den nye app kan kunderne købe de samme billettyper, som NT også har i webshoppen. App’en giver hurtigt et overblik over de forskellige billettyper, som NT tilbyder, og det er nemt at købe en billet, inden man stiger på bussen eller toget. I dag sælger NT ca. 50.000 sms-billetter om måneden svarende til mere end 600.000 billetter på årsbasis. En klar indikation på, at kunderne er glade for denne digitale billettype – hvilket et fortsat stigende antal solgte sms-billetter også vidner om. ”Der er slet ingen tvivl om, at vores kunder er meget glade for sms-billetten. Det er nemt og hurtigt. Da vi lancerede sms-billetten, forventede vi, at den typiske sms-kunde ville være den lejlighedsvise bruger af kollektiv trafik. En nærmere analyse har dog vist, at de 600.000 billetter købes af ca. 50.000 kunder, hvilket vil sige, at kunderne i snit køber 12 sms-billetter hver på årsbasis og dermed er mere hyppige brugere end vi havde forventet. Den nye app har en række funktioner, som netop imødekommer de behov, som de lidt mere hyppige kunder har” fortæller Mette Henriksen. Hos NT håber man på, at en stor andel af de nuværende sms-kunder tager godt imod det nye tiltag og vil anvende den nye billet-app fremfor sms-billetten. Den nye billet-app åbner også mulighed for en hel ny kundegruppe. ”Vi har kunder med mobil-abonnement-typer, som ikke gør det muligt for dem at købe sms-billetter. Med den nye app, får denne kundegruppe nu også en mulighed for at købe billetter med mobilen fremfor at betale kontant i bussen, da der kan betales med betalingskort og MobilePay i den nye app i stedet for via mobil-abonnementet”, fortsætter Mette Henriksen Billetter, der bliver købt i app’en, gemmes i app’en på den telefon, hvor app’en er downloadet. Der er en klar indikation i form af bevægelse og farver på de aktive billetter, mens udløbne billetter bliver gemt i billethistorikken, hvorfra der kan laves hurtige genkøb. FAKTA Den nye app hedder NT billet og findes også på engelsk, hvor den hedder NT Tickets. Den kan downloades i APP Store og Google Play. I app’en sælges kontantbilletter, tillægsbilletter, nattillæg, cykelbilletter (kun gyldig i Nordjyske Jernbaners tog) og hundebilletter. Billetterne har samme tidsgyldighed som NT’s almindelige kontantbilletter og er gyldige i hele NT’s takstområde med bus og/eller tog (DSB, Arriva og Nordjyske Jernbaner). Der kan ikke købes billetter til rejser over regionsgrænsen – f.eks. fra Aalborg til Århus. Her skal billetten stadig købes hos DSB. Der kan betales med MobilePay og følgende betalingskort: Dankort, Visa/Visa Electron/VPay, MasterCard/MasterCard debit/Maestro og JBC.