NYHEDER 19. AUG 2019 KL. 12:47

Analyse: Pendlingen er steget med 35 procent på 15 år

Af: kollektivtrafik

Hvis du synes, at køen på motorvejen eller trængslen i toget på vej til og fra arbejde bliver værre og værre, så har du fuldstændig ret. En ny analyse fra Dansk Byggeri viser, at den samlede pendling i Danmark er steget 35 procent på 15 år. Forrige år tilbagelagde danske pendlere tilsammen dagligt, hvad der svarer til 300 ture til månen - i kilometer blev det til 116 millioner kilometer


Analysen viser, at det er især er antallet af pendlere, der har over 50 kilometer til deres arbejdsplads, der er steget. Det betyder, at kampen om pladsen på især vejene er skærpet. Dansk Erhverv peger på, at udbygningen af vejnettet, hvor størstedelen af pendlingen foregår, ikke er fulgt med udviklingen. 

- De mange timer, vi spilder i trafikken hver dag, er dyre for os alle sammen. De seneste tal fra Vejdirektoratet viser, at trængslen koster samfundet 24 milliarder kroner om året. Derfor er der brug for handling nu, siger branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri, Henrik Friis.

Han mener, at det både er dumt og dyrt at udskyde ikke mindst de vej-, bane- og tunnelprojekter, som ligger stille på bordet hos politikerne.

- Vi har også brug for langt bedre sammenhæng mellem de forskellige transportformer. Regeringen bør fremskynde de store projekter, siger han.

Pendlerne tager en kvart jordomrejse om året i gennemsnit
Hver pendler rejser omkring 44 kilometer om dagen i gennemsnit. På et år løber det op i 9.600 kilometer, hvilket svarer til en kvart jordomrejse. Men der er store forskelle fra kommune til kommune. Mens en pendler i Rødovre kører 24 kilometer om dagen, tilbagelægger gennemsnitspendleren fra Vordingborg 70 kilometer om dagen i bil, tog, bussen eller på cyklen på vej til og fra arbejde. Analysen viser, at det er pendlerne fra Vest- og Sydsjælland, der kører længst.

- De store afstande viser, at medarbejderne er villige til at køre langt for at komme på arbejde. Men hvis trafikken sander så meget til på vejene, at man skal sidde lang tid i kø hver dag og for eksempel aldrig ved, om man kan nå at hente barnet i daginstitutionen før lukketid, så rammer det ikke bare pendlerne, men også virksomhederne hårdt. Jo dårligere infrastruktur, jo sværere har virksomhederne ved at tiltrække de rette medarbejdere samtidig med, at de også selv spilder tid i trafikken. Det går ud over væksten og betyder færre arbejdspladser, siger Henrik Friis. 

Langt de fleste foretrækker bilen. Op mod 80 procent af persontrafikken foregår bag rattet, mens otte procent tager toget og ca. fire procent hopper på cyklen eller kører i bus. De seneste år er bilernes andel af transporten steget, mens togenes andel er faldet. 


Interesserede kan se Dansk Erhvervs analyse her: