NYHEDER 12. FEB 2020 KL. 16:38

Planloven udfordrer fælles transport

Af: kollektivtrafik

I 2017 trådte en række ændringer af Planloven i kraft. Kommunerne kunne etablere aflastningsområder uden for bycentrene. Områder, der i dag for det meste bliver serviceret af kollektiv transport på et niveau som industriområder med øget biltrafik til følge - og mere affolkede bycentre

Købmænd, arkitekter og byplanlæggere opfordrer politikerne på Christiansborg til rulle Planlovens muligheder for at tillade store butikker i Aflastningsområder uden for byerne tilbage hurtigst muligt for at undgå affolkede bycentre med tomme butikker.

Aflastningsområder øger også behovet for transport. I den forbindelse peger Dansk Byplanlaboratorium på, at nye butiksområder uden for bucentrene er dårligt nyt for klimaet.

- Det kommer til at øge bilismen yderligere, og det er jo ikke umiddelbart i tråd med en ny klimalov," siger direktør for Dansk Byplanlaboratorium Ellen Højgaard Jensen ifølge Altinget.dk.

Hos interesseorganisationen DSK - De Samvirkende Købmænd, som eksempelvis tæller Rema 1000, Meny, Spar, ABC Lavpris, Løvbjerg og 7-Eleven blandt medlemmerne, peger direktør John Wagner på, at man hos DSK gerne ser, at bilforhandlere og byggemarkeder får plads uden for centrum, men at butikslivet ellers bør koncentreres om gågadesystemerne og andre centrale beliggenheder i byer.

- Store byer som Kolding og Næstved, hvor man har placeret storcentre uden for byerne, har virkelig tabt. Men se på Vejle, der ikke lavede et storcenter uden for byen og derfor har bevaret en af de mest attraktive bymidter, vi har i Danmark, siger administrerende direktør i DSK John Wagner ifølge Aarhus Stiftstidende.

- Rul den seneste liberalisering af planloven tilbage, så kommunerne ikke kan bygge flere megabutikker uden for bymidterne. Ellers risikerer vi endnu flere døde bymidter, siger John Wagner videre.


Kollektiv Trafik Forum sætter fokus på emnet på en konference 28. april, da Planloven blandt andet på dette område har en mærkbar indflydelse på den kollektive trafik.

De to artikler, som vi citerer fra i ovenstående artikel, kan læses her:

Altinget:

Aarhus Stiftstidende: