NYHEDER 3. DEC 2018 KL. 16:03

Realtidssystemer i alle busser betyder realtidsinformationer for alle stoppesteder

Af: kollektivtrafik

Movia har erstattet busstoppestedernes trykte trafikinformation med én, der løbende bliver opdateret med realtidsinformationer om bussernes afgangstider - det betyder information i realtid, så buspassagerer på hele Sjælland kan se, hvornår bussen kommer - og afgør ved det stoppetde, hvor de vil stå på bussen


Realtidssystemerne i busserne betyder, at man nu kan finde og følg sin bus med SMS 1250, på nettet eller via Rejseplanens app. Dermed kan man vente med at troppe op ved stoppestedet til bussen er tæt på. Systemerne betyder også, at man straks kan se, om bussen er bagud i tidsplanen, så man bedre kan planlægge sin rejse.

Der til kommer, at mange stoppesteder også har såkaldte count down-skærme, hvor man kan se ankomsttider i realtid.

- Når vi går væk fra tryk, er det for at give en bedre service til kunderne i den kollektive transport. Vi kan nu give alle kunder på hele Sjælland liveopdateret information om, hvornår bussen faktisk kommer. Dermed giver vi også kontrollen tilbage til kunderne, som hurtigere kan træffe beslutning om, hvorvidt de for eksempel vil vente på os, hvis vi hænger fast i trafikken, eller vil gøre noget andet, siger kommunikationsdirektør Camilla Struckmann fra Movia.

Mobilnet trumfer computeren
Flere danskere går på nettet via mobilen end via computeren. Ifølge tal fra Kantar Gallup Index Danmark brugte 68 procent i 2017 dagligt nettet fra mobil og 62 procent brugte dagligt nettet fra en almindelig computer.

Movia bekræfter, at danskerne i høj grad bruger mobilen som deres guide i den offentlige transport.

- Vi kan se, at passagererne har taget de digitale ydelser til sig. De planlægger rejsen digitalt via Rejseplanen, og mange køber billetten digitalt i eksempelvis DOT’s app’er eller rejser på rejsekort. Kunderne er allerede på mobilen - så det skal vi selvfølgelig også være. Og samtidig kan vi være det med en bedre og mere pålidelig service, siger Camilla Struckmann.

Kunder uden smartphone og ikke-digitalt stærke kunder har fortsat mulighed for at få oplysninger om, hvornår bussen kører ved at kontakte DOT’s kundeservice pr. telefon.

Hvor og hvordan man kan få liveopdateret trafikinformation vil stå på alle 14.500 stoppesteder på Sjælland.