NYHEDER 12. DEC 2018 KL. 10:14

Rådhuspladsen i København får nye træer

Af: kollektivtrafik

Tirsdag blev de første træer til en lille lund, som skal skabe en grøn lomme på Rådhuspladsen i København, der hvor der tidligere lå en sort busterminal med busholdepladser, som stødte mod en del kritik i den modsatte ende af rådhuset


Den nye lund midt i Hovedstaden vil få i alt 59 træer - robinie, spidsløn, japansk røn, vandgran og rød hestekastanje - på arealet, der vil blive gennemskåret af en cykelsti. Alle træer ventes at være plantet ud senest på fredag.

- Det er fantastisk rart, at vi så småt er ved at få Rådhuspladsen tilbage, oven i købet i en bedre og grønnere udgave. De store metrohegn er nu væk fra Cityringens byggepladser, og mens stationerne færdiggøres under jorden, gøres pladserne på gadeplan klar til at kunne indtages igen. Det bliver godt at få byen tilbage - nu med en ny metrolinje nedenunder til gavn for alle byens borgere og gæster, siger overborgmester Frank Jensen (S).

Cityringen - herunder Rådhuspladsen metrostation - ventes at åbne i sommeren 2019. Rådhuspladsen metrostation ventes at betjene cirka 14.000 påstigere i døgnet, og fra Rådhuspladsen vil man med Cityringen (linje M3) kunne komme til for eksempel Frederiksberg Allé på blot fire minutter eller til Trianglen på syv minutter.  

Interesserede kan læse mere om metrostationen på Rådshuspladsen her:

 



Fakta om Cityringen

Cityringen er cirka 15,5 kilometer lang (to tunnelrør hele ringen rundt), og 17 underjordiske stationer forbinder Østerbro, Nørrebro, Frederiksberg, Vesterbro og City
Cityringen har sat sit præg på Hovedstaden gennem snart 10 år. Lov om en Cityring blev vedtaget i Folketinget i 2007. Herefter blev der gennemført borgerhøringer og VVM-proces. Adskillige kilometer forsyningsledninger- og rør (kloak, telefon, el, gas med mere) blev i årene 2008-2010 flyttet for at give plads til at anlægge metrostationerne under byen
I perioden 2009-2011 var Københavns Museum desuden koordinator på det største arkæologiske udgravningsprojekt i Hovedstaden. I 2011 gik selve anlægsarbejdet i gang.