NYHEDER 24. JAN 2018 KL. 22:24

Selvkørende biler kører ind i trængslen

Af: Jesper Christensen

Selvkørende biler kører ind i trængslen
Andreas Egense, Vejdirektoratet.

Biler uden fører, der kommer, når vi kalder, bliver en del af fremtiden. Det er et fremtidsscenarier, som bliver beskrevet rundt omkring, når transportfolk mødes for at forsøge at se ud i fremtiden. Nogle maler et skønmaleri af rene byer, hvor selvkørende el-biler, der kører på grøn strøm, sørger for at bringe borgerne fra sted til sted - uden at der skal være en med kørekort i bilen


Det kan lyde som et lykkeland, der ligger langt væk fra dagligdagen, hvor den kollektive trafik lidt provokerende sagt tager os fra et sted, hvor vil ikke vil være, til et andet sted, hvor vi ikke vil hen. I hver ende er der for langt de fleste et stykke vej, som de selv skal stå for - enten gå, cykle eller køre i bil. Og jo flere, der vælger at køre i bil, jo større bliver problemerne med bilerne. - En af de store trafikale udfordringer i dag er, at biler sviner, de slår ihjel og skaber trængsel, sagde afdelingsleder Andreas Egense fra Vejdirektoratet, da han holdt et indlæg om selvkørende biler på en workshop med titlen “Bedre bustrafik - et fælles ansvar”, som Kollektiv Trafik Forum, Transportøkonomisk Forening, Dansk Kollektiv Trafik og Danske Busvognmænd havde arrangeret i Industrien Hus i begyndelsen af januar. Andreas Egense pegede på, at de selvkørende biler kan overtage den kollektiv trafiks slogan om, at i busser og tog er tiden ens egen. For fremtidens selvkørende biler er førerløse, da teknikken er så sikker, at der vil ske langt færre ulykker, selvom passagererne bruger tiden som deres egen. Bilerne vil også forurene langt mindre, da deres el-motorer vil køre på grøn strøm. - Ny teknik vil løse nogle af problemerne, fremførte Andreas Egense og fortsatte: - Men trængselsproblemerne får vi ikke løst, tværtimod. Flere vil køre i bil i fremtiden og dermed skabe endnu mere trængsel. Kollektiv trafik har store lønomkostninger i dag Ser man på kollektiv trafik i dag, er det ikke uden omkostninger at få tog og busser ud at køre. Andreas Egense havde taget en oversigt med, der viste chaufførlønningerne for taxi, bus, lastbil, passagertog og fly. Højest på taxi-kørsel med 75 procent af de samlede omkostninger. Herefter kom bus-kørsel med 67 procent, lastbil-kørsel med 36 procent, passagertog med 26 procent og passagerfly med 10 procent. En omkostning, som private bilister ikke regner med. Her vil førerløse busser kunne køre ind og skære to trediedele af omkostningerne på busdriften. - Så kunne man bedre indsætte mindre busser i et mere finmasket net og gøre kollektiv trafik til et attraktivt alternativ, sagde han. Delebiler skal også have plads Rundt i landet arbejder trafikselskaber sammen med andre interessenter om at se på, hvordan forskelige transportformer kan spille bedre sammen. Delebiler er for eksempel på dagsordenen i København, og i Nordjylland er samkørsel med GoMore aktuelt. Vejdirektoratets mand på scenen under workshoppen pegede i den forbindelse på, at delebiler ikke skaber mindre trængsel, de skaber mulighed for at flere kan køre i bil. - Og skal alle benytte delebiler, vil flåden af delebiler skulle klare spidsbelastningerne i myldretiden. Andreas Egense pegede på, at samkørsel i den eksisterende bilparken, hvor 95 procent står ubenyttet hen, kan bidrage til mindre trængsel. - Kan vi få flere til at køre sammen, så batter det, sagde han og fortsætte: - Vi går en udvikling imøde, hvor folk bliver rigere og rigere, og hvor tid bliver en knap ressource. Spørgsmålet er, om vi vil køre sammen med andre for at mindske trængselsproblemerne. Andreas Egense kunne fortælle, at den teknologiske udvikling de seneste 50-60 år ikke havde skabt mindre efterspørgsel efter transport - tvært imod. Trafikudviklingen var bare steget og steget. Med udsigt til en fremtid med endnu større ophobning af biler i byerne med tilhørende trængselsproblemer kom Andreas Egense med et budskab til aktørerne inden for kollektiv trafik: - I kan levere en langt bedre service, hvis I tager chaufførerne ud af busserne. Hvad det så kan skabe af protester blandt buschaufførerne, kørte Andreas Egense udenom. Det var ligesom uden for de selvkørende bilers rækkevidde.